جهان

توجه اروپا به منابع انرژی کشورهای تُرک؛ قزاقستان

قزاقستان دومین کشور منطقه اورآسیا از لحاظ ذخایر اثبات شده نفت خام به شمار می‌رود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشتری حدود 70 درصد از نفت صادراتی این کشور هستند.

در دومین بخش از پرونده خبری «توجه اروپا به منابع انرژی کشورهای تُرک» به بررسی روند روبه رشد همکاری میان قزاقستان و کشورهای اروپایی در حوزه صادرات انرژی می‌پردازیم.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا طی سفر رسمی خود در سال 2022 به قزاقستان اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دنبال تقویت روابط تجاری با قزاقستان است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در سفر رسمی سال گذشته خود به آستانه اظهارات مشابهی مبنی بر تلاش کشورهای اروپایی برای گسترش همکاری‌ با قزاقستان در بخش انرژی خبر داد.

قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان سال 2023 طی دیدار با فرانک والتر اشتاین‌مایر همتای آلمانی خود در آستانه درباره صادرات نفت و گاز به اتحادیه اروپا گفت: قزاقستان در این دوره‌ای که قرار داریم و با مسائل ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک مواجه هستیم، آماده تامین انرژی و مواد خام مورد نیاز اقتصاد آلمان است.

قزاقستان با 4.4 میلیارد تن ذخایر اثبات شده نفت، تنها کشور آسیای میانه است که با اتحادیه اروپا، توافق همکاری و شراکت گسترده امضا کرده است.

قزاقستان پیش از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در میان کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس پس از روسیه و نروژ سومین تامین کننده بزرگ انرژی اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت. جایگاه قزاقستان در تامین انرژی کشورهای اروپایی با آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های گسترده علیه روسیه تقویت یافته است.

ایتالیا، اتریش، چکیا، فرانسه، هلند، اسپانیا، رومانی و یونان بزرگترین مشتریان نفتی قزاقستان در میان کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارند. ایتالیا به عنوان بزرگترین خریدار اروپایی نفت خام قزاقستان طی بازه زمانی ژانویه تا اوت سال 2023 میلادی 15.7 میلیون تن نفت خام به ارزش 9.2 میلیارد دلار وارد کرده است.

همچنین با آغاز ارسال نفت خام قزاقستان به آلمان از طریق خط لوله دروژبا طی سال گذشته، جایگاه قزاقستان در بخش تامین نفت خام مورد نیاز اتحادیه اروپا تقویت یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا