ایرانجهان

آمریکا چهار نفر را به قاچاق تسلیحات ساخت ایران برای حوثی‌ها متهم کرد

دادستانی آمریکا روز پنجشنبه سوم اسفند ماه چهار نفر را به تلاش برای ارسال تسلیحات تهاجمی ساخت ایران به حوثی‌های یمن متهم کرد.

این چهار نفر ماه گذشته به هنگام توقیف یک کشتی حامل تسلیحات در سواحل سومالی، توسط نیروی دریایی آمریکا بازداشت شدند.

وزارت دادگستری آمریکا، محمد پهلوان، محمد مظهر، غفران الله و اظهر محمد را به ارائه اطلاعات نادرست به افسران گارد ساحلی ایالات متحده پس از دستگیری متهم کرده است.

وزارت دادگستری می‌گوید این چهار نفر کارت شناسایی شهروندی پاکستان داشته‌اند و برای محاکمه به ایالت ویرجینیا منتقل شده‌اند.

محمد پهلوان به عنوان متهم اصلی این پرونده همچنین متهم شده است که با آگاهی در صدد بوده است که کلاهک‌های موشک ساخت ایران را به صورت قاچاقی به شبه‌نظامیان حوثی برساند.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، در این زمینه گفت: محمد پهلوان «تلاش کرد قطعات موشکی پیشرفته، از جمله کلاهک را برای شورشیان حوثی قاچاق کند تا علیه کشتی‌های باری و کشتی‌های آمریکایی استفاده شود».

این مقام دادستانی آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده به تلاش‌های خود برای مقابله با اقدامات بدخواهانه‌ای که کشتی‌رانی بین‌المللی و جان مردان و زنان آمریکایی را به مخاطره می‌اندازند، ادامه می‌دهد.

مقامات آمریکایی در ۲۵ دی ماه سال جاری از توقیف یک کشتی حامل کلاهک‌های موشک ساخت ایران در سواحل سومالی خبر داده بودند.

آنها گفته بودند این کشتی محموله خود را که شامل کلاهک‌های موشک و اجزاء مرتبط با آن بود از ایران بارگیری کرده و قرار بود این محموله پس از انتقال به یک کشتی دیگر در سواحل سومالی، در نهایت به حوثی‌های یمن برسد.

در جریان این عملیات دو عضو یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا که هنگام مواج بودن شدید دریا روی نردبان بودند به داخل آب سقوط کردند و جست‌وجوها برای یافتن آنها بی‌نتیجه ماند.

در همین زمینه سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز۳۰ بهمن ماه در یک کنفرانس خبری جزئیاتی از تسلیحات توقیف‌شده در دریای عرب ارائه کرد.

ویلیام اوربان، سخنگوی سنتکام گفت، حکومت ایران «مسئول برنامه‌ریزی، سازماندهی و ساخت» این تسلیحات و ارسال آنها برای شبه‌نظامیان حوثی یمن است.

آقای اوربان اضافه کرد، موشک‌های زمین به هوای تقریبا جدید ساخت ایران از جمله سلاح‌هایی بوده که از دو محموله سلاح توقیف شده توسط نیروی دریایی آمریکا در ماه‌های نوامبر سال گذشته و همچنین فوریه سال جاری به دست آمد.

این سخنگوی ستنکام تصریح کرد که قرار بوده این دو محموله به دست شبه نظامیان حوثی در یمن برسد.

ویلیام اوربان ایران در ادامه به دوربین های حرارتی نظامی که در ماه نوامبر توسط یو.اس.اس فورست کشف و ضبط شده اشاره کرد و گفت این دوربین ساخت «رایان رشد افزار»، تولید کننده صنایع دفاعی در ایران است.

ارتش آمریکا می گوید، محموله اسلحه‌ای که در ماه فوریه سال جاری توقیف شد شامل ۱۵۰ موشک هدایت شونده ضد تانک دهلویه ساخت ایران است که از موشک روسی کورنت روسی کپی برداری شده‌اند. همچنین از این محموله سه موشک «سطح به هوا » مدل ۳۵۸ به دست آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا