خاورمیانه

نتانیاهو شرط‌های حماس را برای آتش‌بس رد کرد، اما آمریکا مذاکره را ممکن دانست

نخست وزیر اسرائیل شرط‌های حماس برای آتش‌بس را «توهم‌آمیز» خواند و گفت پذیرش این شرط‌ها به منزله فراهم کردن اوضاع برای یک کشتار جدید به دست حماس است. با این حال، وزیر خارجه آمریکا گفت جا برای مذاکره و توافق وجود دارد.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه ۱۸ بهمن چند ساعت پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشستی خبری با رد تقاضاهای حماس، تاکید کرد برای اسرائیل گزینه‌ای جز نابودی حماس وجود ندارد. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین ادامه فشارهای نظامی در غزه، برای آزادی همه گروگان‌ها را ضروری دانست.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشستی خبری در تل‌آویو گفت حماس شرط‌های ناممکنی را برای آتش‌بس مطرح کرده اما جا برای مذاکره و تلاش برای رسیدن به توافق وجود دارد. بلینکن به جزییات بیشتری در این مورد اشاره نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل، گفت برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس کارهای زیادی باید انجام شود.

هرتزوگ در این دیدار حماس را به نقض اصول اخلاقی متهم کرد و خواستار آزادی گروگان‌های در بند این گروه در نوار غزه شد.

 

خبرگزاری رویترز جزییاتی از پاسخ حماس به میانجی‌گری قطری‌ها و مصری‌ها برای آتش‌بس در غزه منتشر کرد که شامل یک پیشنهاد سه مرحله‌ای و چهار‌ و نیم ماهه است.

بر اساس پیش‌نویس ارائه شده، این طرح در مرحله اول یک بازه زمانی ۴۵روزه را برای آزادی برخی گروگان‌های غیر‌نظامی شامل زنان، کودکان، افراد سالمند و بیماران در ازای آزادی زندانیان فلسطینی و ارائه کمک‌ها، پیشنهاد می‌کند.

در طرح حماس اجازه بازسازی بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های پناهندگان در غزه و خروج نیروهای زمینی اسرائیل از مناطق پرجمعیت، در مرحله اول پیشنهاد شده است.

در مرحله دوم گروگان‌های مرد آزاد می‌شوند و تا پایان مرحله سوم، حماس انتظار دارد طرفین در مورد پایان جنگ به توافق دست یابند.

حماس در الحاقیه این پیشنهاد گفت به دنبال آزادی هزار و ۵۰۰زندانی فلسطینی است و می‌خواهد یک‌سوم آنان را از لیست فلسطینی‌هایی انتخاب کند که از سوی اسرائیل به حبس ابد محکوم شده‌اند.

این آتش‌بس پیشنهادی جریان غذا و کمک‌های دیگر را به غیرنظامیان غزه افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا