ایرانجهان

نماینده آمریکا در امور یمن: رابطه ایران و حوثی‌ها رابطه‌ای «مرگبار» است

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، گفت ایران به حوثی‌ها در توسعه‌ توانایی‌های نظامی، از جمله پهپادی، کمک می‌کند و رابطه دو طرف رابطه‌ای «مرگبار» است.

نماینده جو بایدن که به ریاض سفر کرده، در مصاحبه‌ای با عرب نیوز تاثیر حمایت تهران از شبه‌نظامیان حوثی را «منفی» ارزیابی کرد و افزود پشتیبانی تهران «به جای تعدیل، به درگیری دامن می‌زند».

او گفت: «بر اساس آنچه ما پس از گفتگو با یمنی‌های داخل یمن و سراسر جهان می‌دانیم، هیچ اشتیاقی برای بازگشت به جنگ وجود ندارد. هیچ ظرفیتی برای کسی وجود ندارد که آرزو کند این اتفاق بیفتد.»

طرفین جنگ در ماه آوریل با یک آتش‌بس دوماهه موافقیت کردند که این آتش‌بس در ماه ژوئن برای دو ماه دیگر تمدید شد.

لندرکینگ گفت شاهد بوده است که حوثی‌ها به زیرساخت‌های کشور از جمله زیرساخت‌های نفتی حمله کرده‌اند اما اظهار امیدواری کرد که ایران به ادعای خود مبنی بر حمایت از آتش‌بس تمدید شده در یمن متعهد باشد.

همزمان حسین امیرعبداللهیان, وزیر ‌امور خارجه ایران, در دیدار با محمد عبدالسلام, سخنگوی حوثی‌های یمن در تهران بر ادامه حمایت از این گروه شبه‌نظامی تاکید کرد اما از تمدید آتش‌بس در یمن نیز حمایت کرد و آن را مقدمه‌ای برای صلح پایدار در این کشور خواند.

وزیر ‌امور خارجه ایران همچنین بر برآورده‌ شدن مسائل انسان دوستانه مردم یمن تاکید کرد.

آتش‌بسی که میان دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی با میانجیگری سازمان ملل متحد به اجرا گذاشته شده است، تا اواسط مهرماه پایان می‌یابد.

در حالی که سازمان ملل امیدوار است این آتش‌بس شرایط را برای ایجاد صلحی پایدار فراهم کند، همچنان بین دو طرف منازعه بی‌اعتمادی وجود دارد و هر دو یکدیگر را به نقض یا اجرای ناقص آتش‌بس متهم می‌کنند.

تحلیل‌گران جنگ در یمن را جنگی نیابتی بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی می‌خوانند که در آن نیروهای ائتلاف به رهبری ریاض از دولت مورد تایید سازمان ملل حمایت می‌کنند در حالی که شیعه‌های حوثی از حمایت تهران برخوردارند.

جنگ از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده و شبه‌نظامیان توانسته‌اند کنترل صنعا پایتخت این کشور را به دست گیرند. در طول جنگ، ائتلاف تحت رهبری عربستان بیشتر از حملات هوایی استفاده کرده‌ و حوثی‌ها از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک که عمدتا به دست جمهوری‌اسلامی تامین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا