ایران

نمایندگی ایران در وین:اطلاعات دوربین‌های نظارتی را تا اجرای دوباره برجام به آژانس نمی‌دهیم

رویترز روز چهارشنبه ۱۷ فروردین نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود تاکید کرده است که بدون دسترسی به داده‌های دوربین‌های کارگاه جدید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان، آژانس نمی‌تواند تایید کند خط تولید در این کارگاه آغاز شده است یا نه.

سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چهارم بهمن در مرکز جدید تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان نصب شده اما ایران اطلاعات حافظه این دوربین‌ها را تا زمان بازگشت به اجرای برجام به آژانس نخواهد داد.

توضیحات سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اولین واکنش رسمی ایران به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رویترز روز چهارشنبه ۱۷ فروردین نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود تاکید کرده است که بدون دسترسی به داده‌های دوربین‌های کارگاه جدید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان، آژانس نمی‌تواند تایید کند خط تولید در این کارگاه آغاز شده است یا نه.

ساعتی پس از انتشار این گزارش، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: «اخبار برخی رسانه‌های خارجی درباره آخرین گزارش مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام، غیر دقیق، نادرست و جهت‌دار» است.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که ایران روز ۱۹ ژانویه، بیست و نهم دی ماه، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قصد دارد به جای تاسیسات هسته‌ای کرج در مکان جدیدی در اصفهان قطعات سانتریفیوژ را تولید کند.

غائبی افزود: بازرسان آژانس ۲۲ ژانویه، دوم بهمن ماه، تمهیدات لازم خود در کرج را اعمال کرده و دوربین‌های نظارتی را در تاسیسات کرج برچیدند و تولید قطعات سانتریفیوژ در این مکان متوقف شد.

سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خاطرنشان کرد که پس از توقف تولید قطعات سانتریفیوژ در تاسیسات کرج، در ۲۴ ژانویه، چهارم بهمن ماه، دوربین‌های نظارتی آژانس در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ اصفهان نصب شد بدون اینکه آژانس دسترسی به اطلاعات حافظه این دوربین‌ها داشته باشد.

غائبی تاکید کرد: تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود و به همین دلیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد که نمی‌تواند تایید کند تولید اجزای سانتریفیوژ در اصفهان آغاز شده است یا نه.

سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین تایید کرد که ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ که پیشتر در شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (مجتمع تسا) واقع در کرج مورد استفاده قرار گرفته بود، در حال حاضر غیر فعال است.

غائبی افزود که ایران این موضوع را در ۴ آوریل، پانزدهم فروردین ۱۴۰۱، به آژانس اطلاع داده است که تمامی ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی کردند که تمامی آنها غیرفعال هستند.

انتقال مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ از کرج به اصفهان و خارج کردن ماشین‌های ساخت قطعات سانتریفیوژ از مجتمع کرج پس از آن انجام شده است که دوم تیر سال گذشته، وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، از یک «اقدام خرابکارانه» در این کارگاه خبر داد و نوشت این اقدام با «شکست» روبه‌رو شد و «هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی» نداشت.

تصاویر ماهواره‌ای که اینتل‌لب منتشر کرد اما نشان داد یکی از ساختمان‌های مجتمع کرج به وسعت ۴۰ در ۱۵ متر، دچار آسیب یا تخریب در سقف و بخش‌هایی از بنا شده و آژانس نیز از نابودی یکی از دوربین‌های نظارتی خود در این مجتمع خبر داد.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز مهر ماه گذشته، اسرائیل را به عنوان عامل انفجار در مجتمع کرج متهم کرد.

پس از آن، ایران تا چند ماه به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب دوربین‌های نظارتی در مجتمع کرج را نداد و محمد اسلامی اعلام کرد که آژانس ابتدا باید موضع خود را درباره حمله به مجتمع کرج روشن کند.

سرانجام در اواخر آذر ماه گذشته ایران به بازرسان آژانس اجازه داد دوربین‌های نظارتی جدید را در مجتمع کرج نصب کنند اما چند هفته بعد تولید قطعات سانتریفیوژ در کرج را متوقف و ماشین‌های آن را به نطنز منتقل کرد و ساخت قطعات سانتریفیوژ را نیز به مرکز جدیدی در اصفهان منتقل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا