آذربایجانایرانفرهنگ و هنر

نهم شهریور ماه سالروز مرگ «صمد بهرنگی» است

نهم شهریور ماه سالروز مرگ «صمد بهرنگی» فرزند شریف آذربایجان و خالق کتاب‌های ماندگار در ادبیات کودکان است.

صمد بهرنگی دربارهٔ خودش گفته‌است: «قارچ زاده نشدم بی پدر و مادر، اما مثل قارچ نمو کردم، ولی نه مثل قارچ زود از پا درآمدم. هر جا نَمی بود، به خود کشیدم؛ کسی نشد مرا آبیاری کند. من نمو کردم… مثل درخت سنجد کج و معوج و قانع به آب کم، و شدم معلم روستاهای آذربایجان. پدرم می‌گوید: اگر ایران را میان ایرانیان تقسیم کنید، از همین بیش‌تر نصیب تو نمی‌شود.»

صمد بهرنگی درنوزده‌سالگی، یعنی در سال ۱۳۳۹ اولین داستان منتشرشده‌اش به نام «عادت» را نوشت. یک سال بعد داستان «تلخون» را که برگرفته از داستان‌های آذربایجان بود، با نام مستعار «ص. قارانقوش» در کتاب هفته منتشر کرد. بعدها از بهرنگي مقالاتي در روزنامه‌هاي «مهد آزادي»، «توفیق» و غيره به چاپ رسيد با امضاهاي متعدد و اسامي مستعار فراوان از جمله داريوش نواب مرغي، چنگيز مرآتي، بابک، افشين پرويزي و باتميش.

او ترجمه‌هایی نیز از انگلیسی و ترکی استانبولی به فارسی و از فارسی به ترکی آذربایجانی (از جمله ترجمه‌ي شعرهایی از مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، و نیما یوشیج) انجام داد.

از آثار او مي‌توان به «اولدوز و کلاغ‌ها»، «اولدوز و عروسک سخنگو»، «کچل کفترباز»، «پسرک لبوفروش»، «افسانه محبت»، «پیرزن و جوجه طلایی‌اش»، «یک هلو هزار هلو»، «کوراوغلو و کچل حمزه»، «کند و کاو در مسائل تربیتی ایران»، «الفبای فارسی برای کودکان آذربایجان»، «اهمیت ادبیات کودک»، «مجموعه مقاله‌ها»، ترجمه‌ي «ما الاغ‌ها» از عزیز نسین، ترجمه‌ي «دفتر اشعار معاصر از چند شاعر فارسی‌زبان»، «خرابکار (قصه‌هایی از چند نویسنده ترک‌) و «کلاغ سیاهه» از مامین سیبیریاک اشاره كرد.

در باره علت مرگ صمد بهرنگی دو نوع نظریه وجود دارد؛ یک نظریه این است که می‌گوید صمد بدست عوامل ساواک در رودخانه آراز غرق شده است و نظریه دیگر معتقد است که صمد بدلیل بلد نبودن شنا در رودخانه غرق شده است.

البته هیچ گاه در مورد علت مرگ صمد بهرنگی تحقیقات جامعی صورت نگرفت و این دو نظریه هم بر اساس اظهار نظرهای نزدیکان صمد شکل گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا