تحلیل و گزارشجهان

نگاهی به رسانه‌های روسی؛ ارمنستان چگونه مزدوران را درگیر جنگ قره باغ می کند؟ (گزارش)

ستیزه جویان ارمنی تباری که در درگیری نظامی ارمنستان و آذربایجان در قره باغ کوهستانی شرکت دارند، تابعیت ایالات متحده، فرانسه و حتی روسیه را دارند.

به گزارش بخش فارسی ای‌ان‌تی به نقل از خبرگزاری «اورا» روسیه، گفته می شود که سازمان های دیاسپورا و انجمن های عمومی ارمنی نقش مهمی در جذب مزدوران به عملیات های نظامی دارند. آنها شهروندان ارمنی تبار خارجی را تحت عنوان “داوطلبان” در عملیات نظامی شرکت می دهند.

این خبرگزاری نوشته که، با این حال، کسانی که در جنگ با گذرنامه روسی شرکت کرده اند، به دلیل شرکت در عملیات نظامی به عنوان بخشی از گروه های مسلح غیرقانونی، هنگام بازگشت تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

هجوم گروه های “داوطلب” به قره باغ قبلاً مورد توجه رسانه های روسی قرار گرفته است و تحقیقات نشان داد که بیشتر شبه نظامیانی که در جنگ در قره باغ شرکت می کنند، شهروندان ارمنی تبار ایالات متحده، فرانسه و حتی روسیه هستند.

اعضای این واحدهای نظامی به صراحت به «نوویا گازتا» و «بی بی سی» گفتند که اگرچه آنها در نیروهای مسلح ارمنستان نبودند، اما برای جنگ با آذربایجانی ها به منطقه ای که عملیات نظامی در آن جریان داشت، آمده بودند.

“داوطلبان” خیلی نگران چگونگی قانونی بودن این عمل در كشور محل زندگی خود نیستند.

می‌شود گفت که تاریخ تا حدی تکرار می شود: در دهه ۱۹۹۰، ستیزه‌جویان ارمنی از سراسر جهان به ارمنستان هجوم آوردند. بارزترین نمونه آن مونت ملکونیان، یک ستیزه‌جوی ارمنی است که از یمن به قراباغ آمده، در فرانسه به زندان محکوم شده و در جنگ های خاورمیانه و اروپا تجربه کسب کرده است.

کسانی که ستیزه جویان را جمع‌آوری می کنند احتیاجی به مخفی‌کاری نیز نمی‌بینند.

سازمان به‌اصطلاح مردم‌نهاد «وُما سنتر» می گوید که هدف آنها ایجاد “ستون فقرات آموزش دیده” و “ارتش ذخیره” برای مبارزه با “دشمنان ارمنستان” است.

در وب سایت این سازمان غیردولتی آمده است: “متحد ما ارتش ما است و ما یک نیروی ذخیره هستیم که توسط ارمنستان و دیاسپورا آموزش دیده ایم.”

یکی از آخرین اقدامات این سازمان، تشکیل گردان تیراندازی کوهستان است.

«وُما سنتر» با صراحت گفت: “پس از گذراندن دوره های آموزش سریع نظامی، گردان ما تحت فرماندهی وزارت دفاع ارمنستان در عملیات جنگی در مناطق تعیین شده نقش خواهد داشت.”

پیشنهاد ویژه ای برای ارامنه‌ای که از روسیه آمده‌اند نیز داده شد: به آنها قول داده شده که از مسکو به ایروان به شرط پرداخت جزئی یا کامل برای یک پرواز یک طرفه “پروازهای چارتر” ارایه دهند.

زمان ظهور این گردان نیز جالب است. با بررسی ویدئوهای «وُما سنتر»، به نظر می رسد که مرحله نهایی تشکیل این گردان با حمله‌ای که در ماه ژوئن به توووز صورت گرفت و دوره جنگ فعلی قره باغ همزمان است.

مواد ویدئویی و عکس این سازمان می تواند مسائل دیگری را روشن کند. به عنوان مثال، افرادی که در «وُما سنتر» آموزش دیده اند تجهیزات خوب و گران قیمت دارند که هزینه آن مستقیماً توسط وزارت دفاع ارمنستان پرداخت می شود؛ همانطور باکو با آن معتقد است. با این حال، بخش عمده ای از بودجه «وُما سنتر» از طریق کمک های مالی افراد، از جمله دیاسپورای خارجی تشکیل می شود. وب سایت رسمی این سازمان بخش ویژه ای برای ثبت “کمک” دارد.

با این حال، «وُما سنتر» نقشی انحصاری در ایجاد انجمن های بین المللی ندارد. این امکان وجود دارد که مراکز زیادی برای همکاری مشابه وجود داشته باشد.

سوالی که پیش می‌اید این است که: شبه نظامیانی که در جنگ تجربه کسب کرده و به سلاح دسترسی دارند، پس از اتمام جنگ در قره باغ کوهستانی، چه خواهند کرد؟

رسانه‌های روسیه می‌گویند توجه داشته باشیم که «وُما سنتر» شهروندان روسی را درگیر می کند و این می تواند منجر به ورود سلاح به روسیه به ویژه از منطقه جنگی شود. نمونه هایی از استفاده بعدی این سلاح ها در روسیه وجود دارد.

آرا آبراهامیان، رئیس اتحادیه ارامنه روسیه و زارع سینانیان، نماینده عالی ارمنستان در امور دیاسپورا نیز خواستار آمدن گروه‌های “داوطلب” به صفوف گردان ها شدند.

با این حال، طبق ماده ۲۰۸ قانون کیفری فدراسیون روسیه، شرکت در عملیات نظامی به عنوان بخشی از یک گروه مسلح در خارج از کشور می تواند تا ۱۵ سال زندان داشته باشد.

به همین دلیل، بیهوده نیست که «وُما سنتر» فقط برای پروازهای یک طرفه هزینه می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا