ایران

نگرانی از احتمال اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی؛ تجمع معترضان در برابر زندان رجایی‌شهر

در پی انتشار خبر انتقال محمد بروغنی و محمد قبادلو به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خانواده او در کنار عده قابل توجهی از معترضان در برابر زندان رجای‌شهر جمع شده‌اند و خواستار توقف اجرای حکم اعدام این دو جوان شده‌اند.

مادر محمد قبادلو در این تجمع گفت «بچه من مریض است، پرونده پزشکی دارد، ولی اینها نمی‌خواهند قبول کند.» محمد بروغنی که تنها ۱۹ سال دارد در کنار محمدقبادلو که ۲۲ ساله‌است در پی دادگاه‌های نمایشی و غیرمنصفانه در جریان اعتراضات سراسر ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شده‌اند. حکومت ایران کمتر از ۴۸ ساعت پیش دو جوان معترض دیگر را اعدام کرد.

در اولین ساعات بامداد دوشنبه، آنتا دائمی، فعال حامی حقوق بشر در حساب توئیتری خود خبر داد که محمد بروغنی و محمد قبادلو دو معترض زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند.

در پی اعلام خبر انتقال این دو زندانی به سلول انفرادی، عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی با فراخوان برای حضور در برابر زندان رجایی‌شهر تلاش دارند مانع اعدام آنها شوند.

مادر محمد قبادلو که ساعاتی پس از نیمه شب یکشنبه برای جلوگیری از حکم اعدام فرزندش به مقابل زندان‌رجایی شهر رفته است در جمع معترضان با فریاد به رویه رسیدگی به پرونده فرزندش اعتراض کرد و گفت «آن قاضی که در دادگاه رای داد، دکتر قوه قضاییه که در دادگاه گفت بچه تو از ماهیت کارش آگاه است، به وجدان خودشان سر بزنند. بچه من مریض است، پرونده پزشکی دارد، ولی اینها نمی‌خواهند قبول کند.»

معترضان در برابر زندان رجایی‌شهر شعار می‌دهند: «این آخرین پیامه اعدام کنی قیامه و هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه.»

وکیل محمد قبادلو در حساب توئیتری خود نوشت که «درخواست اعاده دادرسی این جوان ۲۲ ساله ثبت شده و دیوان عالی کشور براساس قانون باید به محض دریافت این درخواست دستور توقف اجرای حکم اعدام را صادر کند.»

امیر رئیسیان وکیل این متهم می‌گوید اتهام قتل مامور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

علی شریف‌زاده، وکیل محمد حسینی معترض جوانی که شنبه صبح در ایران و در پی محاکمه‌ای نمایشی اعدام شد خبر داده بود که موکلش به رغم ثبت اعاده دادرسی محمد حسینی و ارجاع به شعبه نهم اعدام شده است: «هر چه تلاش کردم که توقف حکم را بگیرم موافقت نشد و گفتند شنبه بیا. لااقل اجازه می‌دادید یک بار دیگر پرونده رسیدگی شود. اینهمه عجله چرا؟»

محمد قبادلو که ۲۲ ساله است نیز به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به «اعدام» محکوم شده است.

دادگاه محمد بروغنی، ۱۹ ساله اهل پاکدشت، روز هفتم آبان به همراه پنج نفر دیگر برگزار شد. او به «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است.

بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا