خاورمیانهسیاست

نیروهای دولتی افغانستان کنترل ۶ مرکز استان را در برابر طالبان از دست دادند

تعداد مراکز استانی که نیروهای دولتی افغانستان کنترل آنها را در برابر پیشروی‌های طالبان از دست داده اند به ۶ مرکز رسید.

طالبان پس از تصرف مراکز ولایت قندوز، سرپل و طالقان در روزهای آخر هفته، گفته می‌شود سرانجام وارد شهر ایبک مرکز سمنگان شدند.

شهر قندوز در ۳۰۰ کیلومتری کابل، پایتخت، و ۵۰ کیلومتری مرز تاجیکستان نقش مهمی در شبکه تجاری این کشور ایفا می کند.

ستیزه‌جویان طالبان روز گذشته شهر شیبرغان را که مرکز استان استراتژیک جوزجان در شمال کشور است، تصرف کردند. ستیزه جویان همچنین مرکز استان نیمروز افغانستان در مرز ایران را روز گذشته به دست گرفتند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ستیزه جویان طالبان زندانیان را پس از تصرف قندوز آزاد کردند.

در بیانیه طالبان ادعا شده است که شبه نظامیان مراکز قندوز و سرپل را تصرف کرده اند و پیشروی به سمت مرکز استان تخار ادامه دارد.

پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان و مذاکرات ناموفق صلح دولت افغانستان با طالبان، حملات طالبان سرعت گرفت.

طالبان پس از تصرف دهها ولسوالی در ماه ژوئن، به مراکز ولایتی که آنها را محاصره کرده بودند، روی آوردند. زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز کشور با ایران، اولین مرکز استانی شد که توسط طالبان تصرف شد. هلمند در جنوب، بدخشان، تخار، قندوز در شمال شرقی و هرات در غرب نیز تحت حملات شدید طالبان قرار دارند.

طالبان ادعا می کند که بیش از ۸۰ درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارد. فعالیت های نظامی ایالات متحده که از ارتش افغانستان گاه به گاه با هواپیماهای جنگی حمایت می کند، با پایان ماه جاری میلادی پایان می یابد.

به گفته سازمان ملل متحد، بیش از ۱۰۰۰ (هزار) غیرنظامی در ماه گذشته در حملات و درگیری های طالبان جان خود را از دست دادند، در حالی که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که تقریباً یک میلیون غیرنظامی از ابتدای ماه مه تا اوت از خانه های خود آواره شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا