آذربایجانایرانسیاست

همسایه نزدیکتر از آشنای دور

امروز شاهد هستیم که مسئولان جمهوری اسلامی ایران رو در روی مخاطبان چهل میلیون ترک ایران با زبانی فسا و شیوا از حمایت رژیم غاصب ارمنستان سخن می گویند

در حالی که کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان سالهاست در مشکلات و اتفاقات ناگوار مختلف (جنگ،بیماری،تحریم،زلزله،سیل و…)دستگیر ایران بوده اند،اما انگار چنبره توهم و آرمان گرایی ذهنیت ترک ستیز از این آب و خاک رخنه بر نخواهد برداشت تا صلح و انسانیت را به این خاک هدیه دهد.

ایران در اوایل که بر سر زبان ها افتاد هنوز معنای ملت و مملکت می داد اما همان که نقطه سرسطر تاریخ از سرگرفت،زباله دان سلطنت استبدادی پهلوی معنای دیگری به آن بخشید و پس از گذشت صد سال هنوز جای رد پایش را در ظلم و ستمی که بر اتنیک ها و قومیت های غیرفارس انجام داده اکنون پا به عرصه بین المللی گذاشته تا به عنوان مقام اول راسیست جهانی مدال نژادپرستی را بر گردن آویزد.

هرچه قدر که احساس برادری دینی و فرهنگی بر دلگیری های گذشته می چربد اما منازعات انگار جای بیشتری در مراودات دارد و این سالهاست این کشور را به ناکجا آبادی برده است.

دیگری و دیگری انگارداشتن و دورکردن خودیمان شاید آنگاه که در غرب خاورمیانه و شمال غربی کشور درحال جان فشانی و سیل خون در عراق و سوریه و یا همین نزدیکتر مرزهای کشورمان در مبارزه با تروریست ها با نام شهید گلگون شد،یا آنجا که آذربایجان تکه تکه شدمان در حال مبارزه با توطئه های غرب برای جلوگیری از تضعیف خود بود چراکه می دانستند که خشکیدن و ضعف این خاک به معنای کل خشکیدن و ضعیف شدن این قلمرو هم خواهد بود اما ذهنیت مرکزگرا بیشتر به جای تعقل و تفکر باشد در فکر غرور کاذب می گشت تا نهاد بازگشت به شکوه تمدن دوهزار و پانصد ساله اش باشد؛او که معنای خویشاوندی را به همسایگی تبدیل کرد و اکنون همین همسایگان را در چشم دشمن می بیند همان اشتراکات همسایگان در درون مرزهای خود را هم قبول ندارد.

امروز شاهد هستیم که مسئولان جمهوری اسلامی ایران رو در روی مخاطبان چهل میلیون ترک ایران با زبانی فسا و شیوا از حمایت رژیم غاصب ارمنستان سخن می گویند؛نامه اعتراضی ترکان در مورد مجوز صدور اعتراض به شعار مرگ بر ترک در تهران را به دیده ناانگاری می زنند.

اما آن هنگام که در بازی فوتبال تراکتور پرچم ترکیه برای حمایت از کشورترکیه در عملیات باریش پیناری برانگیخته می شود به مثابه تجزیه طلبی و دشمنی گری بین ملت ترک و کرد دست به کار می شوند.

امروز هم که جهان با چنگ و دندان در مقابل ویروس کرونا در حال پیکار است و وضعیت اقتصادی کشور در حالت وخیمی می باشد روزنامه های کشور یکی پس از دیگری بیانیه نژاد محوری صادر می کند.

سعید ذبیحیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا