جهان

واشینگتن پست: بریتانیا درصدد ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین است

اوکراین مدت‌هاست که خواستار موشک‌های دوربرد از کشورهای غربی شده است، و می‌گوید چنین تسلیحاتی می‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد

روزنامه «واشینگتن پست» در مقاله‌ای گزارش داده که به نظر می‌رسد بریتانیا قصد دارد «موشک‌های دوربُرد» به اوکراین بفرستد، و همچنین آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا اجتناب خود از ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین را کنار بگذارد.

به گزارش این روزنامه، در اعلامیه‌ای که «صندوق بین‌المللی اوکراین» سه‌شنبه پیش منتشر کرد، وزارت دفاع بریتانیا خواستار «اظهار علاقه برای ارائه قابلیت حمله با برد 300 کیلومتر» به اوکراین شده بود.

صندوق بین‌المللی اوکراین گروهی از کشورهای اروپای شمالی به رهبری بریتانیا است که مکانیسمی برای ارسال تسلیحات به اوکراین به منظور دفاع از خود در برابر روسیه ایجاد کرده است.

به گفته یک مقام بریتانیایی، هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است. با این حال، به گفته واشینگتن پست، این اعلامیه «گامی اساسی» در راستای تامین مهمات مذکور توسط خود بریتانیا است، و مشخصات و قابلیت‌های درخواستی دقیقاً با موشک‌های کروز هوا-به-هوای «سایه طوفان» مطابقت دارد.

اوکراین مدت‌هاست که خواستار موشک‌های دوربرد از کشورهای غربی شده است، و استدلال می‌کند که چنین تسلیحاتی، با هدف قرار دادن مراکز فرماندهی روسیه، خطوط تدارکات، مهمات و انبارهای سوخت در عمق کریمه و قلمرو تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین، می‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.

به گفته واشینگتن پست، در حالی که کی‌یف آماده می‌شود تا طی چند هفته آینده یک ضدحمله بزرگ علیه نیروهای روسی را آغاز کند، توانایی حمله به پشت جبهه روسیه می‌تواند راه را برای عملیات زمینی با تانک‌ها و نیروهای پیاده نظام باز کند.

مسکو ادعا کرده است که کی‌یف از هواپیماهای بدون سرنشین توسعه‌یافته برای حملات پراکنده در عمق خاک روسیه استفاده کرده است. کی‌یف مسئولیت هیچ یک از حملات ادعایی را بر عهده نگرفته است، اما بر حق خود برای ضربه زدن به اهداف داخلی روسیه با تسلیحات ساخت اوکراین تاکید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا