خاورمیانه

واکنش سوریه به حمله اسرائیل به فرودگاه‌های حلب و دمشق: در مقابل تجاوزات سکوت نخواهیم کرد

پس از فاش شدن خسارت‌های سنگینی که حمله اسرائیل به فرودگاه حلب وارد آورده و همچنین حمله به فرودگاه دمشق، فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، تلویحا اسرائیل را تهدید کرد و گفت که دمشق در برابر تجاوزات سکوت نخواهد کرد. او از اسرائیل خواست دست از قمار کردن در مقابل سوریه بردارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در حمله نیروی هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب، خساراتی جدی به این فرودگاه وارد شده است.

گفته شده که به یک هواپیمای ایرانی هم که حدود ۱۰ دقیقه پیش از این حمله به زمین نشسته بوده خساراتی وارد آمده است اما برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که این هواپیما در حلب فرود نیامده و به سمت دمشق هدایت شده و به همین دلیل، اسرائیل فرودگاه دمشق را نیز هدف حمله قرار داده است.

بر اساس خبرهایی که در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده، دست‌کم هفت نفر در حمله به فرودگاه حلب کشته شده‌اند که سه نفر از کارکنان فرودگاه و چهار نفر دیگر از نیروهای دستگاه امنیتی محلی بوده‌اند.

هویت این افراد مشخص نشده است.

در حمله‌های اسرائیل به فرودگاه‌های حلب و دمشق، باندهای فرود هواپیما بمباران شده‌اند. باند فرودگاه بین‌المللی شهر حلب به طور کامل تخریب شده و مدتی طول خواهد کشید تا بتواند خدمات‌دهی را از سر بگیرد و به بهره‌برداری کامل برسد.

علاوه بر این، گزارش شده است که سالن مسافربری این فرودگاه نیز به طور کامل تخریب شده است.

در ساعات اولیه بامداد دهم شهریور، جنگنده‌های اسرائیل در دو عملیات جداگانه فرودگاه‌های بین‌المللی حلب در شمال سوریه و حومه دمشق را هدف حمله هوایی قرار دادند.

در خبرهای اولیه منتشر شده پس از این حمله‌ها، به خسارت‌های مادی آن‌ها اشاره شد اما از تلفات جانی خبری منتشر نشده بود.

هاآرتص بر اساس داده‌های ردیابی پرواز هواپیماها گزارش داد که احتمالا قبل از اولین حمله منتسب به اسرائیل، یک هواپیمای ایرانی تحت تحریم آمریکا قصد داشته در فرودگاه حلب فرود بیاید.

صابرین نیوز، نزدیک به نیروهای تحت حمایت ایران هم نوشت که اسرائیل برای جلوگیری از فرود این هواپیمای ایرانی، فرودگاه حلب را هدف قرار داده و پس از این که این هواپیما مسیر خود را به سمت دمشق تغییر داده، هواپیماهای اسرائیلی فرودگاه دمشق را هم هدف قرار داده‌اند.

در همین حال، دید‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد جنگنده‌های اسرائیل چهار انبار را در اطراف فرودگاه حلب هدف قرار داده‌اند که احتمالا حاوی محموله‌های موشک ارسالی از ایران بوده‌اند.

اسرائیل درباره این حمله‌ها به سوریه اظهارنظر نمی‌کند اما بارها تایید کرده که صدها عملیات علیه مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه انجام داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا