آذربایجانایران

واکنش قوه قضاییه به خبر لغو حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو: احکام این پرونده هنوز قطعی نشده

در حالی که گزارش‌هایی درباره لغو حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو منتشر شده بود، مرکز رسانه قوه قضاییه با «شایعه» توصیف کردن این گزارش‌ها، اعلام کرد احکام متهمان پرونده مربوط به کشته شدن روح‌الله عجمیان که او را بسیجی می‌خوانند، قطعی نشده است.

این مرکز روز چهارشنبه ۳۰ آذر اعلام کرد تا این لحظه هنوز حکم قطعی در این پرونده صادر نشده و پرونده متهمان مرگ روح‌الله عجمیان، در دیوان عالی کشور در حال بررسی است.

عجمیان به عنوان بسیجی، در کار سرکوب اعتراضات بوده است.

قوه قضاییه همچنین مدعی شد که این پرونده «سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند و به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»

این بیانیه کوتاه در حالی است که پیشتر روزنامه اعتماد چاپ تهران از «احتمال لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو» خبر داده بود.

این روزنامه در گزارش خود نوشته بود: «گفته می‌شد یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامه‌ای از مقامات عالی نظام درخواست کرده حکم این فرد لغو شود. ما با نویسنده نامه تماس گرفتیم و ایشان نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تایید کرد.»

این روزنامه در ادامه گزارش کرده بود: «طبیعی است که روزنامه اعتماد انتشار جزییات را به بعد از انتشار اصل خبر از مجاری رسمی موکول می‌کند و امیدوار است خبرهای خوب در این زمینه مستدام باشد.»

اما فاطمه قره‌حسنلو، خواهر این پزشک محکوم به اعدام در دادگاه بدوی به اعتماد گفته است: «حمید ممنوع‌الملاقات شدید است. ما از وضعیت جسمی ایشان اطلاع دقیقی نداریم و فقط می‌دانیم به خاطر آسیب‌ها و ضربه‌های وارد شده به ایشان، به بیمارستان اعزام شده است.»

خواهر این زندانی سیاسی همچنین گفته است: «حکم اعدام در بیمارستان به دست برادرم داده شد. اجازه حضور هیچ وکیلی نه تعیینی و نه تسخیری در ابتدای پرونده داده نشد. در واقع رسیدگی به پرونده برادرم بدون داشتن وکیل انجام شده است. من نمی‌دانم آیا چنین روندی قانونی است یا نه؟»

او در ادامه گفته است: «مادرم بعد از شنیدن خبر حکم اعدام پسرش ‌دچار آلزایمر شده است. مادرم بر اثر این حادثه آسیب زیادی دیده و بیمار شده است. شوکی که بر اثر این خبر تلخ شکل گرفت همه خانواده را تکان داد اما مادرم با توجه به روحیه و سن و سالی که دارند، دچار یک شوک شدید شدند. در فیلمی که اخیرا مادرم برای درخواست تجدیدنظر در حکم صادر شده از مسوولان منتشر کردند، مشخص است که ایشان در پیدا کردن کلمات مشکل دارند و نشانه‌های آلزایمر در مادرم کاملا هویداست.»

فاطمه قره‌حسنلو با تاکید بر «ویژگی‌های مثبت زیاد» برادرش، گفته است: «او به هیچ عنوان راضی نمی‌شد آسیبی به فردی وارد شود. این روزها در فضای مجازی، اطلاعات فراوانی درباره بسیاری از کارهای خیر ایشان منتشر می‌شود. برادرم در زمره خیرین مدرسه‌ساز قرار داشتند. جزو حامیان طلایی کمیته امداد بود و پروژه‌های فراوانی را برای کمک به مردم مناطق محروم اجرا کرده است. حمید بچه‌ها و خانواده‌های بی‌بضاعت فراوانی را در مطبش مداوا می‌کرد و در کل یک شهروند مسوول بود.»

او درباره حکم صادر شده برای همسر این پزشک نیز گفت: «در مورد همسر حمید [فرزانه قره‌حسنلو] هم همین وضعیت وجود دارد. ایشان هم همپای برادرم به مردم محروم کمک می‌کردند. شهروند مسوولی بودند و هرگز اشتباهی مرتکب نشده‌اند. اعترافی هم که می‌گویند او امضا کرده، بدون تردید تحت شرایط خاصی بوده و قابل استناد نیست. احکامی که علیه این دو نفر صادر شده، منصفانه نیست. امیدوارم هر چه سریع‌تر خبر تجدیدنظر در این حکم را بشنویم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا