آذربایجاندانش و فن آوری

کمبود معلم در اردبیل؛ برنامه‌های ساماندهی پاسخگو نیست

۱۹ هزار فرهنگی در سطح استان اردبیل مشغول به فعالیت هستند که به اذعان متولیان آموزش و پرورش پاسخگوی نیاز موجود استان نیست.

در حالی که رقم دانش‌آموزان در اردبیل به 250 هزار نفر رسیده است، تعداد ورودی معلم در مقایسه با بازنشستگان به تعبیر خود متولیان آموزش و پرورش استان کافی نیست.

این در حالی است که با وجود کمبودها برخی مدارس دور افتاده با یک دانش‌آموز صرفا با هدف پوشش تحصیلی تمامی دانش‌آموزان دایر است و معلمانی با طی مسافت‌های طولانی خود را به روستاها و کلاس درس می‌رسانند.

نه تنها آزمون‌های استخدامی، دایر شدن دانشگاه فرهنگیان و نقل و انتقالات پاسخگوی کمبودها نبوده بلکه اجرای تمامی برنامه‌ها در سال جاری نیز نتوانسته کمبود نیروی فرهنگی را جبران کند و برخی مدارس بدون در نظر گرفتن نیاز استان در تصمیم‌گیری‌های کلان با تراکم قابل توجه دانش‌آموز برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در تشریح این وضعیت گفت: آموزش و پرورش استان اردبیل وضعیت مناسبی به لحاظ نیروی انسانی ندارد و شاهد خروج وسیع نیرو به دلیل بازنشستگی و در مقابل جانشینی کمتر نیرو هستیم.

احمد ناصری با بیان اینکه در سال گذشته 970 نفر و امسال بیش از 1100 نفر بازنشسته داریم، تصریح کرد: کمبود نیرو موجب شده تا برای فعالیت‌های آموزشی و تربیتی از برخی نیروهای بازنشسته جهت ادامه خدمت دعوت به همکاری شود.

وی افزود: در نقل و انتقال نیرو نیز 1500 فرهنگی درگیر بودند که با 50 درصد تقاضاها جهت رفاه معلمان موافقت شد و هم نقل و انتقال بین استانی و هم داخل استان داشتیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید به سازماندهی نیروها در آغاز فصل تحصیلی جدید افزود: به منظور جذب نیرو از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و سرباز معلم‌ها استفاده خواهیم کرد اما تعداد مجموع آن حدود 470 نفر است.

افزایش 32 واحد آموزشی تربیتی در استان

ناصری اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی در وضعیتی است که 3300 واحد آموزشی با 10 هزار کلاس درس برای تحصیل دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جدید آماده سازی شده و تا مهر ماه 32 واحد جدید آموزشی، ورزشی و پرورشی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: 90 درصد همکاران فرهنگی ابلاغ خود را دریافت کرده‌اند و واحدهای آموزشی محل خدمت آن‌ها مشخص شده است تا با بازگشایی مدارس مشکلی به وجود نیاید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: از سویی ثبت نام دانش آموزان نیز به اتمام رسیده و مدارس آماده سال تحصیلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا