جهان

وقوع زلزله 7.1 ریشتری در منطقه خودمختار سینجان اویغور

زلزله‌ای با قدرت هفت درجه مناطق غربی چین در امتداد مرز با قرقیزستان را در نخستین ساعات روز دوشنبه لرزاند و بر اساس آخرین گزارش‌ها که روز سه‌شنبه، سوم بهمن، منتشر شده است، رانش زمین در مناطقی باعث مرگ ۲۰ تن شده است.

این زمین‌لرزه در مناطق کم‌جمعیت استان زین‌جیانگ حدود ساعت دو بامداد سه‌شنبه رخ داد و ده‌ها خانه را ویران کرد.

شهر آچتورپان (ووشی) در ناحیه آکسو مرکز زلزله اعلام شده و به گزارش رسانه‌های چین، ۲۰۰ نیروی امدادی به محل اعزام شدند.

مسئولان این ناحیه می‌گویند جمعیت آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳۳ هزار تن بوده است.

اغلب مردم مناطق روستایی زلزله‌زده آچتورپان از اویغورها هستند، اقلیتی مسلمان که توسط حکومت مرکزی چین تحت آزار، تلاش برای یکسان شدن با اکثریت و بازداشت دسته‌جمعی قرار گرفته‌اند.

حضور نیروهای نظامی در این مناطق شدید است و تصاویر منتشر شده از تلویزیون دولتی چین، نیروهای شبه‌نظامی را نشان می‌داد که پیش از روشن شدن هوا مشغول پاکسازی آوار بودند و برای افراد بی‌خانمان چادر برپا می‌کردند.

گزارش‌های اولیه حاکی از زخمی شدن شش تن و ویرانی بیش از ۱۲۰ خانه بود، اما سپس رسانه‌ها اعلام کردند در رانش زمین حوالی ساعت ۶ صبح دوشنبه در جنوب غربی چین، دست‌کم ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

تلویزیون دولتی چین اعلام کرد در استان یون‌نان در جنوب غربی این کشور ۲۰ نفر «بدون علائم حیاتی» پیدا شدند و ۲۴ تن دیگر هنوز مفقود هستند. سه نفر نیز توسط نیروهای امدادی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا قدرت زلزله را هفت ریشتر تخمین زده و گفته که در رشته کوه تیان‌شان رخ داده است. این منطقه در سال ۱۹۷۸ نیز محل وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۱ بود.

گزارش شده در دو دهکده در نزدیکی شهر ژائوتونگ، رانش زمین باعث ریزش کوه روی خانه‌ها شده است.

یک شاهد عینی به تلویزیون دولتی چین گفت: «کوه فرو ریخت و ده‌ها تن دفن شدند.» این مرد که با نام گو معرفی شد، همچنین افزود چهار تن از اقوامش زیر آوار ناشی از ریزش کوه گرفتار شده‌اند.

مقام‌های محلی روز سه‌شنبه گفتند زلزله باعث رانش زمین و ریزش کوه از بالای یک صخره با شیب تند شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا