آذربایجانایرانسیاستفرهنگ و هنرویدیو

ویدیو؛ توهین تلویزیون ایران به فضولی، شاعر بلندآوازه آذربایجانی

در ادامه پخش برنامه‌ها و اظهارات توهین‌آمیز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اینبار ملا محمد فضولی، شاعر بلندآوازه آذربایجانی مورد توهین قرار گرفت.

نخست این نکته را در نظر گرفته و بعد ادامه مطلب را بخوانید: «شاعر ملا محمد فضولی متولد ۱۴۹۴ و درگذشت ۱۵۵۶ است. شاعر صائب تبریزی متولد ۱۵۹۲ و درگذشت ۱۶۷۶ است.»

«کارشناس ادبیات شبکه چهار صدا و سیمای ایران» در یک اقدام توهین‌آمیز، فضولی را دنباله‌رو صائب تبریزی معرفی و ادعا می‌کند ملامحمد فضولی هر شعری را که صائب به زبان فارسی می‌سروده، به تورکی برمی‌گردانده است و تخلص فضولی را هم بی‌جهت برای خودش برنگزیده، چرا که در اشعار دیگران مدام فضولی (یعنی  زیاده از حد خویش می‌گفت، در گفتار یا کردار بزرگترها دخالت کوچکی) می‌کرده است.

ملامحمد فضولی از شاعران و عارفان بلندآوازه آذربایجان است که اشعار بسیاری به سه زبان تورکی، عربی و فارسی سروده است. اما بخش جالب ماجرا اینجاست که بدانید فضولی متولد ۱۴۹۴ و درگذشت ۱۵۵۶ است. صائب متولد ۱۵۹۲ و درگذشت ۱۶۷۶ است. یعنی اینکه صائب تبریزی ۳۶ سال پس از درگذشت فضولی بدنیا آمده است.

نکته جالب دیگر این است که این شخص به اصطلاح کارشناس ادبیات، دارای مدرک «دکترای زبان و ادبیات فارسی» بوده و مشغول تدریس «ادبیات فارسی» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا