ایرانسیاست

پومپئو: عدم همکاری کافی ایران با آژانس اتمی نگران کننده و یک ارعاب تحریک‌آمیز است

مایک پومپئو، با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که شواهدی از مواد هسته‌ای بالقوه اعلام نشده احتمالی در ایران به دست آورده است، افزود:  ایران هیچ توضیح قابل قبولی در خصوص این مواد شناسایی شده ارائه نکرده است

به گزارش خبرگزاری پولیتیکو، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه ای از«بازداشت یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط ایران در هفته گذشته انتقاد کرده و گفت: برخورد با این بازرس اقدامی زننده و غیر قابل توجیه» برای ایجاد «ارعاب» بود.

 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نسبت به عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.

مایک پومپئو در در بیانیه خود گفته است که ایران این بازرس آژانس بین المللی را «بازداشت» کرده است. اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی به طور موقت مانع خروج این بازرس از ایران شده بود.

او اضافه کرده است، می بایست به بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای اجازه داده شود که کارهای مهم خود را بدون مانع انجام دهند. ما از ایران می خواهیم که فوراً کلیه مسائل مفتوح با آژانس بین المللی انرژی اتمی را حل و فصل کرده و حق اختیارات و مصونیت بازرسان آژانس را رعایت کند.

مایک پومپئو همچنین در بخش دیگری از این بیانیه تصریح کرده است: ایالات متحده عمیقاً نگران مسائلی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویژه شورای حکام خود مطرح کرد.آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شواهدی از مواد هسته‌ای بالقوه اعلام نشده احتمالی در ایران به دست آورده است.

مایک پومپئو اضافه کرده است، اگر این موضوع صحت داشته باشد، بار دیگر ثابت می‌شود آنچه که جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا و امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام ، مطرح کرد، دروغ و جعلی بود.

وزیر امور خارجه آمریکا نوشته است: ایران هیچ توضیح قابل قبولی در خصوص این مواد شناسایی شده ارائه نکرده است و می‌بایست توضیح دهد که این مواد هسته‌ای از کجا آمدند و در حال حاضر در کجا قرار دارند.

اخیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان «توضیح فوری» جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم کشف شده در «تورقوزآباد» در حومه تهران شده است. تورقوزآباد محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا