جهان

چهارمین شب اعتراضات در فرانسه؛ صدها نفر دیگر بازداشت شدند

به دنبال تداوم اعتراضات به کشته‌شدن یک نوجوان به‌دست پلیس فرانسه، یک مقام ارشد دولتی شامگاه جمعه نهم تیرماه، اعلام کرد، تعداد بیشتری از نیروی‌های امنیتی برای مقابله با معترضان راهی خیابان‌ها شده‌اند.

ژرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه، تاکید کرد که ساعات آینده تعیین کننده خواهد بود. او اضافه کرد، روز جمعه تا ساعات اولیه بامداد شنبه ۳۴۱ نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

وزارت کشور فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرده بود که ۹۷۰ نفر در جریان سه شب اعتراضات در این کشور بازداشت شده‌اند.

به دنبال کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله ناآرامی‌ها شهرهای مختلف فرانسه از جمله مارسی، لیون، تولوز، استراسبورگ، لیل و همچنین پاریس را فراگرفته است و معترضان با ماموران پلیس درگیر شده‌اند. معترضان با آتش زدن صدها ساختمان‌ و وسایل نقلیه، دست به غارت فروشگاه‌ها زده‌اند.

در بندر مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه، معترضان جمعه شب یک فروشگاه اسلحه فروشی را غارت کردند. به گفته پلیس مارسی مهاجمان در حمله به این اسلحه فروشی تعدادی تفنگ شکاری را بدون مهمات و فشنگ با خود بردند.

پلیس بندر مارسی همچنین می‌گوید، در روز جمعه دست کم ۸۰ نفر در این شهر بازداشت شدند.

ژرال دارمنن جمعه از مقامات محلی خواست از ساعت ۹ شب تردد اتوبوس و قطارهای شهری را در سراسر فرانسه متوقف کنند.

وزیر کشور فرانسه همچنین گفت، ۴۵ هزار نیروی پلیس تا عصر جمعه درخیابان ها مستقر شده‌اند. این میزان پنج هزار نفر بیشتر از تعداد نیروهای پلیس در پنجشنبه است.

افسر پلیسی که تیراندازی او موجب مرگ نوجوان ۱۷ ساله الجزیری الاصل شد، به قتل عمد متهم شده است. تحقیقات اولیه دستگاه قضایی فرانسه حاکی است که در زمان تیراندازی به این راننده نوجوان، «شرایط استفاده قانونی از سلاح رعایت نشده است».

قتل این نوجوان که فقط اسم کوچکش علنی شده (نائل)، در روز سه‌شنبه و پس از توقف خودرو او در یک ایست بازرسی پلیس در منطقه نانتر حومه غربی پاریس اتفاق افتاد.

بر اساس اعلام دستگاه قضایی فرانسه، این نوجوان در خط ویژه اتوبوس در حال رانندگی با سرعت زیاد بود و پشت چراغ قرمز هم توقف نکرد و پلیس به همین دلیل او را متوقف کرده بود.

انتشار فیلم قتل این نوجوان موجی از خشم را در فرانسه ایجاد کرده و جوانان خانواده‌های کم‌درآمد که معمولا در شهرک‌هایی ساکن هستند که پروژه‌های دولتی مسکن اجتماعی در آن‌ها اجرا شده، دست به اعتراض زدند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه پس از دومین شب از شورش‌های شهری در کشور، خشونت‌های صورت گرفته را «خشونت غیرقابل توجیه» دانست و آن را محکوم کرد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا