جهان

چین از بازجویی یک متهم به جاسوسی برای سازمان «سیا» خبر داد

وزارت امنیت چین: متهم با نام «هاو» 39 ساله هنگام تحصیل در ژاپن توسط «سیا» عضوگیری شد

وزارت امنیت چین، دوشنبه 30 مرداد اعلام کرد که پکن در حال تحقیق از یک شهروند متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی امریکا «سیا» است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این وزارت‌خانه بدون افشای جنسیت متهم افزود که او ملقب به «هاو»، 39 ساله، یکی از کادرهای «سیا» بوده که برای تحصیل به ژاپن رفته و در آنجا عضوگیری شده است.

بیانیه وزارت امنیت چین، کمتر از دو هفته پس از اقدام این وزارتخانه در کشف شهروند دیگری مظنون به جاسوسی برای «سیا» پس از عضوگیری در ایتالیا، صادر شد.

سفارت آمریکا در پکن یا توکیو تا این لحظه به درخواست‌های «رویترز» برای اظهار نظر، پاسخ نداده است.

طبق گفته این وزارتخانه، هاو هنگام بررسی درخواست ویزا با یکی از مقامات سفارت آمریکا به نام تد آشنا شد و تد ضمن دعوت هاو به مهمانی‌های شام و دادن هدایایی به او از هاو برای نوشتن گزارشی، کمک خواست و متعهد شد که بابت این کار به او پول بدهد.

بر أساس این بیانیه، تد قبل از پایان دوره تصدی خود در سفارت ژاپن، هاو را به یکی از همکارانش به نام لی جون معرفی کرد، پس از آن لی و هاو «رابطه همکاری» را حفظ کردند.

قبل از پایان تحصیلات هاو، لی جان به هاو گفت که کارمند «سیا» در توکیو است و «هاو را به سرپیچی تحریک کرده» و از او خواست برای کار در «یک واحد بسیار مهم و اساسی» به چین بازگردد.

بر اساس این بیانیه، هاو یک قرارداد جاسوسی امضا کرد و ارزیابی و آموزش‌دیدن را از ایالات متحده پذیرفت.

وزارت امنیت چین تاکید کرد که هاو پس از بازگشت به کشور «بر اساس تعهدات اطلاعاتی به آمریکا»، در یک اداره ملی مشغول شد و در ازای گرفتن پول، داده‌های اطلاعاتی را در اختیار سرویس جاسوسی ایالات متحده گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا