اجتماعیجهانسیاست

چین دو مقام سابق اویغور را به اتهام “تجزیه طلبی” به اعدام محکوم کرد

دو مقام دولت سابق اویغور در تورکستان شرقی (سین کیانگ چین) به دلیل آنچه انجام "فعالیت های جدایی طلبانه" عنوان شده، توسط چین به مجازات اعدام محکوم شدند.

در ادامه سرکوب و نسل‌کشی تورکان اویغور توسط حکومت کمونیستی چین، دو مقام دولت سابق اویغور در تورکستان شرقی (سین کیانگ چین) به دلیل آنچه انجام “فعالیت های جدایی طلبانه” عنوان شده، به مجازات اعدام محکوم شدند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از شبکه فرانسه۲۴، بر اساس بیانیه ای که روز سه شنبه ۱۸ فروردین در وب‌سایت دولت محلی سین کیانگ منتشر شده، شیرزات بائودون، رئیس سابق وزارت دادگستری سین کیانگ به اتهام اقدام به “تجزیه کشور”، همراه با دو سال حبس تعلیقی به اعدام محکوم شده است.

وانگ لانگتائو، نایب رئیس «دادگاه عالی خلق سین کیانگ»، در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که بائودون با یک سازمان تروریستی همکاری کرده، رشوه گرفته و فعالیت های جدایی طلبانه انجام داده بود.

خبرگزاری دولتی شینهوا چین نیز مدعی شده که، بائودون به دلیل تبانی با جنبش اسلامی ترکستان شرقی، مقصر شناخته شده است.

ایالات متحده در ماه نوامبر گذشته با اشاره به اینکه این گروه تروریستی نیست اعلام کرد: “هیچ مدرک معتبری مبنی بر ادامه وجود «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» وجود ندارد.”

شینهوا مدعی شد که بائودون همچنین به  ارائه “اطلاعات به نیروهای خارجی” و همچنین انجام “فعالیت های مذهبی غیرقانونی در عروسی دخترش” متهم شده است.

در بیانیه دادگاه آمده است که ستار سائوت، مدیر سابق اداره آموزش سین کیانگ، نیز پس از اینکه با اتهامات “جدایی طلبی” و “رشوه خواری” مقصر شناخته شد، با حبس تعلیقی دو ساله به اعدام محکوم شد.

مقامات چینی گفتند که ستار سائوت به جرم گنجاندن مطالب جدایی طلبانه اتنیکی، خشونت، تروریسم و ​​افراط گرایی مذهبی در کتاب های درسی به زبان تورکی اویغور مقصر شناخته شد.

دادگاه گفت كه این كتب درسی افراد مختلفی را تحت تأثیر قرار داده است تا در اعتراضات در اورومچی، از جمله اعتراضاتی كه منجر به حداقل ۲۰۰ كشته در سال ۲۰۰۹ شد، شركت كنند.

بر اساس گزارشات فعالین حقوق‌بشری اویغور، در اعتراضات ۲۰۰۹ اورومچی، دست‌کم ۱۰۰۰ (هزار) تن از تورک‌های اویغور بدست نیروهای امنیتی چین قتل‌عام شدند.

این گزارش می‌افزاید، دادگاه چین همچنین “اعضای اصلی یک گروه جدایی طلب” به ریاست الهام توهتی، استاد سابق دانشگاه و اقتصاددان اویغوری را به حبس ابد محکوم کرد.

سازمان ملل می‌گوید حداقل یک میلیون تورک اویغور و دیگر اقلیت های مسلمان اغلب در اردوگاه های سراسر سین کیانگ زندانی شده اند.

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و هلند می گویند چین علیه اویغورها و سایر اقلیت های تورک و مسلمان در منطقه “نسل کشی” اعمال کرده است.

چین داده های مربوط به استفاده از مجازات اعدام را مخفی نگه می دارد، گرچه سازمان عفو بین الملل برآورد می کند این کشور در جهان در شمار اعدام‌ها در رده نخست قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا