جهان

ژنرالی که می‌گفت حل مناقشه قره‌باغ “با اشغال باکو امکانپذیر است”، گفت ارتش آذربایجان پشت دروازه‌های شوشاست

ژنرال آرکادی کاراپتیان، یکی دیگر از رهبران نظامی ارمنستان در قره‌باغ گفت که ارتش آذربایجان به حومه شوشا رسیده و همه را از ارمنستان به کمک فراخواند.

آرکادی کاراپتیان، رهبران ارمنستان را تهدید کرد که در غیر این صورت آنها با قشون به ارمنستان خواهند رفت.

آرکادی کاراپتیان در یک پیام ویدیویی منتشر شده در فیس بوک گفت: “مردم ارمنستان از آنچه در اینجا اتفاق می افتد بی اطلاع هستند. جنگ در حوالی شوشا در جریان است. من نمی دانم راجع به اینجا به شما چه گفته‌اند، اما جنگ تقریباً به دیوارهای شوشا رسیده است. ترک‌ها با ما روبرو هم نمی‌شوند، آنها فقط با توپ و موشک کار می کنند، آنها می‌آیند و در مواضع پسران کشته شده ما مستقر می‌شوند. این را برای ایجاد وحشت نمی گویم، به‌خاطر این می‌گویم که ما اکنون به کمک شما نیاز داریم، نه آجیل و شیرینی. در غیر این صورت با قشون به ارمنستان خواهیم آمد. اگر ما یک ملت ارمنی متحد هستیم، کمک کنید. یا اینکه به ما بگویید ما تنها هستیم. برای بستن حریم هوایی به سلاح های مدرن نیاز داریم. این یک راز نیست، کل قره‌باغ آن را می داند و می بیند. آنها هرچه هست از آسمان بر سر ما می ریزند، ما نمی توانیم کاری بکنیم …”

کاربران شبکه های اجتماعی ارمنستان بلافاصله شروع به نوشتن نظراتی در مورد محکومیت درخواست کاراپتیان کردند. پیش از این، آرایک هاروتیونیان رئیس حکومت خودخوانده قره‌باغ به کلیسای شوشا آمده، آنجا شمعی روشن کرده و گفته بود که ارتش آذربایجان با یک نیروی بزرگ به ۵ کیلومتری شوشا رسیده است.

آرکادی کاراپتیان کیست؟

آرکادی کاراپتیان

آرکادی کاراپتیان یکی از فرماندهان ارمنستان است. وی در سال ۱۹۵۸ در خانكندی متولد شد و در سازماندهی مخفی ارامنه در قره باغ در دهه ۱۹۷۰ شركت كرد. در اواخر دهه ۱۹۹۰، وی یکی از محرکان اخراج ترکان آذربایجانی و الحاق قره‌باغ به ارمنستان، یکی از اعضای کمیته قره‌باغ که در سال ۱۹۸۸ در ایروان تاسیس شد و نایب رئیس سازمان فاشیستی «کرونک» بود. در سال ۱۹۸۹-۱۹۹۱ وی به صفوف داشناکاستیون پیوست.

آرکادی کاراپتیان، مستقیماً اخراج آذربایجانی ها از قره باغ را رهبری کرد و در سالهای ۱۹۹۰-۱۹۹۲ فرمانده به‌اصطلاح “ارتش دفاعی” ارامنه در قره‌باغ بود. بعداً، به عنوان عضوی از “کمیته دفاع” شروع به اشغال قره باغ کرد. در ماه مه ۱۹۹۲، آرکادی کاراپتیان یکی از رهبران حمله به شوشا بود. سربازان به رهبری وی از شرق، از روستای شوش به شوشا حمله کردند. بعدها، در دولت لوون تر-پطروسیان در ارمنستان، کاراپتیان رئیس اطلاعات و فرمانده هنگ ارتش (۱۹۹۳-۱۹۹۶) با درجه سرهنگ شد. وی در سال ۱۹۹۷ به قره باغ بازگشت و اتحادیه نظامیان معلول جنگی را تأسیس کرد. او در حال حاضر با گروه خود در قره‌باغ می جنگد. وی پیش از این، در سخنرانی های خود گفته بود که حل و فصل مناقشه قره باغ “با گرفتن باکو امکان پذیر خواهد بود”.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا