ایرانجهان

کامالا هاریس: ایران، کره‌شمالی و چین از روسیه در جنگ اوکراین پشتیبانی می‌کنند

ایالات متحده آمریکا با تجدید تنش در رویارویی با تهاجم نظامی روسیه به قلمرو شرقی اروپا، تاکید کرد که به ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه اجازه پیروزی در جنگ علیه اوکراین را نخواهد داد.

کامالا هاریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شنبه 29 بهمن در دومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، چین را متهم کرد که از همان لحظات آغازین تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از مسکو حمایت می‌کرده است.

هاریس همچنین اشاره کرد که کشورهای ایران و کره‌شمالی نیز از نیروهای روسی در جنگ علیه اوکراین پشتیبانی نظامی می‌کنند.

او همچنین ارتش روسیه را به ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین متهم کرده و تاکید کرد که جنایتکاران جنگی از پیگرد و مجازات مصون نخواهند ماند.

معاون رئيس جمهوری آمریکا با ارزیابی این‌که پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» قوی‌تر از گذشته و روسیه ضعیف شده است، ضمن تاکید بر این که ایالات متحده به پشتیبانی از اوکراین ادامه خواهد داد، گفت:«نمی‌توانیم به پوتین اجازه دهیم در جنگ پیروز شود.»

از سویی و در دومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی از کشورهای عضو ناتو خواست تا حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، استولتبرنگ، شنبه در اظهاراتی گفت: «باید حمایت خود را از کی‌یف دوچندان کنیم. زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه به جای صلح برای انجام حملات بیشتری آماده می‌شود.»

دبیرکل ناتو افزود، پوتین در حال آماده‌کردن هزاران سرباز است و برای دریافت تسلیحات با ایران و کره شمالی گفت‌وگو می‌کند.

استولتنبرگ همچنین به نگرانی برخی کشورها برای ارائه تسلیحات بیشتر به اوکراین و افزایش احتمالی تنش‌ها با روسیه اشاره کرد و گفت: «هیچ کاری بدون خطر نیست. جهان نباید به پوتین اجازه پیروزی دهد.»

دبیرکل ناتو تصریح کرد: «آن‌چه که امروز در اروپا رخ می‌دهد، ممکن است فردا در آسیا اتفاق افتد.»

استولتنبرگ بر اهمیت یکپارچگی ناتو در مرحله کنونی تاکید کرد و خواستار افزایش شمار اعضای این پیمان نظامی شد.

این سیاستمدار اروپایی در آستانه اولین سالگرد آغاز تهاجم نظامی پوتین به اوکراین، با تاکید بر این‌که جنگ اوکراین باید به درس عبرتی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: «حمله روسیه به اوکراین خطرهای وابستگی بیش از حد اروپا به نظام‌های اقتدارگرا را نشان داد.»

شایان ذکر است که این دوره از کنفرانس امنیتی مونیخ تنها یک هفته پیش از اولین سالگرد جنگ اوکراین برگزار می‌شود. روسیه در 24 فوریه سال گذشته عملیات نظامی ویژه خود را در خاک اوکراین آغاز کرده بود.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا