ایران

کانال شوراهای صنفی دانشجویان خبر داد؛ شروع پروژه‌ تصفیه‌ اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌ها

کانال شوراهای صنفی دانشجویان از افزایش فشار بر اساتید و دانشجویان معترض دانشگاه‌های باهنر کرمان، بهشتی و تهران و اخراج و احضار تعدادی از اساتید به دلیل حمایت آنها از خیزش انقلابی مردم ایران خبر داد

طبق این گزارش، در دانشگاه شهید باهنر کرمان، بهارک اختردانش و محمدمهدی علومی، از اساتید گروه دامپزشکی این دانشگاه، به دلیل حمایت از دانشجویان در فضای مجازی، حکم انفصال و اخراج گرفته‌اند.

در دانشگاه بهشتی نیز دایره عقیدتی سیاسی رهام افغانی خراسکانی، عضو هیات علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی، را احضار کرده و گزارش‌ها از احتمال اخراج او خبر می‌دهد. پیش‌تر نیز فرهاد شریعت‌راد از دیگر اساتید دانشگاه بهشتی در شرف قطع همکاری قرار گرفته بود.

در دانشگاه تهران نیز ناصر مقدم کوهی، استاد گروه ارتباط تصویری، از احتمال قطع همکاری دانشگاه با خود به دلیل حمایت از دانشجویان معترض خبر داد.

شورای صنفی دانشجویان هشدار داد: «اخراج سیاسی اساتید به اتهام حمایت از دانشجویان، می‌تواند در بلندمدت با تهی‌ساختن دانشگاه از اساتید متعهد و دغدغه‌مند و ارجحیت یافتن معیارهای فشل و غیرآکادمیک، ورود نیروهای فاقد وجاهت علمی به دانشگاه‌ را هموار می‌سازد.»

در حالی که حکومت فشارهای خود را بر اساتید دانشگاه‌ها افزایش داده، روز سه‌شنبه کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نیز اسامی ۱۴۷ دانشجو از ۴۳ دانشگاه را منتشر کرد که به دلیل احکام انضباطی در جریان خیزش انقلابی ایرانیان از حق تحصیل محروم شده‌اند.

از میان دانشگاه‌هایی که احکام انضباطی علیه دانشجویان آن‌ها منتشر شده، «علوم پزشکی تبریز»، «تهران» و «علامه طباطبایی» بیشترین تعداد احکام صادره را دارند.

آمار دقیقی از دانشجویان تعلیق یا ممنوع‌الورود شده به دانشگاه در یک سال اخیر و به دلیل رعایت نکردن حجاب یا مشارکت در تجمع‌های اعتراضی در دست نیست اما بر اساس گفته‌های دانشجویان، صدها دانشجو از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

جنبش دانشجویی در شکل‌گیری و تداوم خیزش انقلابی سال گذشته نقش مهمی داشت و نیروهای سرکوب با حمله به دانشگاه‌ها و ضرب و جرح و دستگیری دانشجویان سعی کردند این موج اعتراضی را کنترل کنند.

دانشجویان و فعالان دانشجویی می‌گویند در آستانه سالگرد خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهریور ماه، نیروهای امنیتی می‌خواهند از شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی جلوگیری کنند.

این دانشجویان ضمن تاکید بر اینکه «سرکوب رویه‌ای جدید نیست»، یادآور شدند دور تازه این فشارها پس از خیزش انقلابی، حکایت از استیصال حکومتی دارد که تنها راه مقابله با دانشجویان معترض را پرونده‌سازی و حذف آن‌ها از محیط دانشگاه می‌بیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا