ایران

بلومبرگ: نفت‌کش‌های حمل کننده نفت ایران به حمل نفت روسیه روی آورده‌اند

بر اساس داده‌های یک شرکت تحلیل حمل و نقل دریایی، نفت‌کش‌هایی که پیش از این نفت ایران را برای دور زدن تحریم‌ها حمل می‌کردند، به حمل نفت روسیه روی آورده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ بر اساس داده‌های شرکت تحلیل حمل و نقل دریایی ورتسکا نوشت که این نفت‌کش‌ها فرستنده‌های ماهواره‌ای خود را خاموش می‌کنند و انتقال کشتی به کشتی محموله‌های نفتی را در اقیانوس اطلس انجام می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ۱۱ کشتی که پیش از این نفت خام ایران را حمل می‌کردند، از ماه میلادی آوریل یعنی حدود چهار ماه پیش نفت روسیه را حمل می‌کنند.

به گزارش بلومبرگ، محموله‌های روسیه در نیمه اول ماه میلادی جاری به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که نسبت به چهار ماه پیش ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ در تیر ماه نیز گزارش داده بود که پس از حضور پررنگ‌تر نفت روسیه در بازار چین، ایران مجبور شده نفت خود را که پیش از این نیز ارزان‌تر می‌فروخت، با تخفیف بیشتری به چین بفروشد.

در اردیبهشت ماه نیز رویترز از کاهش صادرات نفت ایران به چین به دلیل تخفیف‌های روسیه در فروش نفت خبر داده بود.

این خبرگزاری همچنین خبر داد که روسیه در این ماه میلادی نیز برای دومین ماه جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین را حفظ کرده است.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا تحریم‌های اقتصادی شدیدی را از جمله در حوزه نفت روسیه، علیه مسکو اعمال کردند.

فرانسه پیش از این اعلام کرده بود خواهان بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی است تا از فشاری که ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین در عرضه انرژی رخ داده و باعث افزایش قیمت‌ها شده است، کاسته شود.

همچنین رسانه‌ها یکی از اهداف سفر جو بایدن به عربستان سعودی را تلاش برای راضی کردن ریاض به افزایش تولید نفت ذکر کردند.

شش روز پس از سفر بایدن، کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در تماسی تلفنی ضمن بررسی دقیق وضعیت کنونی بازار جهانی نفت، از پای‌بندی کشورهای عضو اوپک پلاس به تعهدات خود برای ایجاد تعادل و ثبات در بازار جهانی انرژی ابراز خرسندی کردند.

کشورهای عضو اوپک پلاس در اوایل ماه ژوئن بر افزایش سقف تولید خود نسبت به سطح مورد انتظار قبلی توافق کردند که این تصمیم مورد استقبال آمریکا قرار گرفت.

در همان زمان، رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود عربستان سعودی پیش از تلاش خود برای افزایش سقف تولید، با روسیه مشورت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا