اجتماعیایرانخاورمیانه

کمبود شدید امکانات لازم برای مبارزه با کرونا در ایران

شهروندان ایران با کمبود ماسک، مواد و محلول ضدعفونی‌کننده و دیگر امکانات لازم برای مبارزه با گسترش روزافزون ویروس کرونا در کشورشان مواجه هستند.

چندین نفر از شهروندان ایران در گفتگو با خبرنگار آناتولی در تهران از مسئولین حکومت «جمهوری اسلامی» بابت کمبود دارو، ماسک، محلول و ژل ضدعفونی‌کننده و دیگر امکانات لازم برای مبارزه با بیماری فراگیر ناشی از ویروس کرونا در کشورشان انتقاد کردند.

مریم گیلانی از کارکنان بخش درمانی یکی از بیمارستان‌های تهران در این زمینه گفت: «ماسک و دستکش در بازار کمیاب است. اگر شاغل نبودم، چطور به آنها دست می‌یافتم؟ بیمارستان‌های خصوصی بیماران را پذیرش نمی‌کنند. مردم مجبورند به بیمارستان‌های دولتی بروند که ظرفیت آنها محدود است».

او راجع به تاثیر این بیماری بر روند زندگی مردم ایران نیز اظهار داشت: «من دو فرد سالمند در خانه دارم. این بیماری زندگی همه ما را به‌هم ریخته است. لباس را جلو درب منزل عوض می‌کنیم. مجبورم به بیمارستان بروم و مدام نگرانم که این دو نفر نیز بیمار شوند».

کمبود شدید امکانات لازم برای مبارزه با کرونا در ایران

آقای یعقوبیان یکی دیگر از اهالی تهران درباره چگونگی مبارزه با ویروس کرونا تصریح کرد: «آموزش ما بیشتر از طریق رادیو و تلویزیون است. دولت فقط در حد آموزش تلویزیونی اقدام کرده و کار دیگری ندیده‌ایم».

وی افزود: «می‌گویند محتکران بازداشت شده‌اند، اما هنوز شاهد کمبود مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در بازار هستیم. عدم قرنطینه شهرها باعث گسترش بحران شد. مردم مسافرت می‌کنند و نمی‌دانند وقتی بیماری اپیدمی می‌شود باید چه کاری را انجام دهند».

فاطمه علیزاده، دختر جوانی که محلول ضدعفونی‌‌کننده خریده است هم اعلام کرد: «ژل ضدعفونی‌‌کننده را با دشواری یافتم و ماسک فیلتردار را بسیار گران خریدم. چرا باید در صف ماسک و دستکش بایستیم؟ آموزش خاصی ندیده‌ایم و فقط می‌گویند دستان خود را بشویید. وقتی ژل نیست، چگونه دستان را بشوییم؟»

امیرمختار ترابی نیز گفت: «حتی‌المقدور به اماکن عمومی نمی‌روم. هر چیزی را قبل از ورود به خانه ضدعفونی می‌کنم. ماسک و محلول ویژه وجود ندارد. الکل صنعتی را سفید و وارد بازار می‌کنند. روزانه بسیاری از مردم شمال بر اثر کرونا می‌میرند، چون هیچ امکاناتی ندارند. از دولت و حکومت انتظار بیشتری داریم».

این شهروند ایرانی همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر شیوع ویروس کرونا در کشوش تصریح کرد: «ایران از 40 سال پیش تاکنون تحریم بوده و راه‌های دورزدن آن را می‌دانیم. بنابراین تحریم‌ها اثر نداشته است. داروها تنها به دست افراد خاصی می‌رسد. قوه قضاییه باید با این مسائل قوی‌تر برخورد کند».

یکی دیگر از اهالی تهران نیز درباره تاثیر کرونا بیان داشت: «این بیماری بیشتر تاثیر روانی داشته است. ربط کوچکترین بیماری به ویروس کرونا موجب تضعیف روحیه مردم شده است. دسترسی شهروندان به امکانات بهداشتی در حد صفر است. امیدواریم مراکز درمانی کمبود نداشته باشد».

شهر تهران 3 هفته بعد از شیوع کرونا در ایران و چند روز مانده به پایان سال شمسی روزهای خلوتی را سپری می‌کند. بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌های تهران تعطیل هستند. ساعت کار ادارات کاهش یافته است. ایستگاه‌های اتوبوس که همواره مملو از مسافر بود بسیار خلوت شده‌اند.

گفتنی است نخستین بار در تاریخ 19 فوریه مرگ دو ایرانی بر اثر ویروس کرونا در شهر قم به‌عنوان کانون این بیماری در این کشور تائید شد. از آن زمان تاکنون، براساس آمار رسمی مسئولین ایران، 8042 شهروند این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 291 تن از آنان نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا