ایرانجهان

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌های ایران تصویب کرد

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با رای قاطع اعضای دو حزب طرحی را به تصویب رساند که برخی از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران را از حالت موقت خارج کرده و آنها را دائمی می‌کند.

به موجب این طرح که «قانون تحکیم تحریم‌های ایران» نام دارد، تحریم‌های واشینگتن که با هدف مقابله با اقدام‌های ایران در تحقیق و توسعه سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی و انجام فعالیت‌های تروریستی علیه آمریکا و متحدانش در سال ۱۹۹۶ اعمال شد و تا سال ۲۰۲۶ اعتبار داشت، دائمی خواهد شد.

مایکل استیل، نماینده جمهوری‌خواه، و سوزی لی، نماینده دموکرات، جلب حمایت سیاسی برای این طرح جدید را به عهده داشتند.

مایکل استیل درباره این طرح گفت: «واشینگتن با دائمی کردن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، این پیام را به ایران می‌دهد که ما ادامه اقدام‌های تهاجمی آنها را تحمل نمی‌کنیم و به متحدان نیز این پیام را می‌دهد که آنها نیز باید فشارها را علیه این کشور یاغی افزایش دهند.»

استیل به فاکس نیوز نیز گفت: «رژیم شرور ایران ثابت کرده، که برای مذاکره بر مبنای حسن نیت قابل اعتماد نیست. تنها با قاطعیت است که می‌توان راه صلح را نشان داد، به حمله‌های وحشیانه رژیم علیه مردمش پایان داد و از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کرد.»

سوزی لی، دیگر نماینده پیگیر این طرح، نیز گفت: «اعضای کنگره صرفنظر از حزب سیاسی خود باید از اقدام وحشیانه رژیم ایران در سرکوب مردم خود، حمایت مالی آن از تروریسم و پیگیری خطرناک رژیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.»

در حالی که فشارهای کنگره بر جمهوری اسلامی در حال افزایش است، انتقادها از دولت بایدن به دلیل تعامل آن با ایران ادامه دارد.

کوین کریمر، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، درباره احتمال آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران به ایران‌اینترنشنال گفت: سیاست خارجی دولت بایدن اصولا سازش با بازیگران بد است. موضع بایدن نشانگر ضعف است، در حالی که ایران به «قدرت و اجبار» پاسخ می‌دهد.

کیت سلف، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت: «ما باید اول از همه، ایران را از برنامه اتمی‌اش باز داریم، چرا که جنگ اتمی چیزی نیست که بتوان به آن حتی فکر کرد.» او افزود: «دوم، باید مردم ایران را تشویق کنیم که علیه رژیم قیام کنند.»

در همین حال، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره گزارش واشینگتن‌پست مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام از آنچه بین ایران و آمریکا می‌گذرد ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، به ایران‌اینترنشنال گفت: «واشینگتن قطعا درباره ایران با این سه‌کشور اروپایی در تماس مداوم است، اما به جزییات این تماس‌ها اشاره‌ نمی‌کند.»

پاتل درباره اظهارات رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اینکه رابرت مالی به تقاضای این کمیته برای شهادت دادن درباره ایران پاسخ نداده، گفت: وزارت خارجه به تعامل نزدیک با کنگره متعهد است و درباره ایران مدام با کنگره در تماس است.

پیش‌تر واشینگتن‌پست در گزارشی اختصاصی، سه خواسته دولت جو بایدن از جمهوری اسلامی را که در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان واشینگتن و تهران مطرح شده، فاش کرد.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی اختصاصی نوشت که دولت بایدن در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم دوجانبه با تهران است تا به هدف کلی کاهش تنش‌ها از سوی جمهوری اسلامی برسد.

بر اساس این گزارش، آمریکا امیدوار است در این مذاکرات دست‌کم به سه خواسته خود برسد: برنامه هسته‌ای تهران در زمینه توسعه تسلیحات اتمی را محدود کند، به حملات نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی آمریکایی را که از مدت‌ها پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند، آزاد کند.

واشینگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه‌ای که نامشان فاش نشده، خاطرنشان کرد مذاکرات کنونی که از چند ماه پیش آغاز شده، دیگر فقط با هدف احیای برجام نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا