جهان

گروه هفت: مقام‌های روسیه را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم اوکراین پاسخگو می‌کنیم

این بیانیه افزود: «ولادیمیر پوتین روسیه را در جهان منزوی کرد و این موضوع را رای قاطع مجمع عمومی سازمان ملل علیه تجاوز او به خاک اوکراین نشان داد.»

وزیران خارجه گروه هفت در بیانیه‌ای مشترک حمله‌های روسیه به غیرنظامیان و زیرساخت‌های عمرانی در اوکراین را محکوم کرده و بر پاسخگو کردن مقام‌های روسی دخیل در جنایات جنگی علیه مردم اوکراین تاکید کردند.

وزیران خارجه گروه هفت در بیانیه‌خود با ابراز نگرانی درباره کشتار انسانی ناشی از حمله روسیه به جمعیت غیرنظامی اوکراین، گفتند: «مرتکبین جنایات جنگی در اوکراین را به دلیل استفاده بی‌رویه از تسلیحات علیه غیرنظامیان مورد بازخواست قرار خواهیم داد.»

این بیانیه افزود: «ولادیمیر پوتین روسیه را در جهان منزوی کرد و این موضوع را رای قاطع مجمع عمومی سازمان ملل علیه تجاوز او به خاک اوکراین نشان داد.»

وزیران خارجه گروه ۷ توافق کردند اگر روسیه حمله به اوکراین را متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری را علیه‌ مسکو اعمال کنند.

از سوی دیگر، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی با پوتین از او خواست حمله به اوکراین را متوقف کند و اجازه دسترسی بشردوستانه به مناطق مورد مناقشه را بدهد.

بر اساس گزارش دفتر صدراعظم آلمان، پوتین نیز به اولاف شولتس گفته که روسیه و اوکراین دور سوم مذاکرات را برای آخر هفته برنامه ریزی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک دیپلمات‌ آگاه گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه یک جلسه اضطراری در مورد بحران انسانی در جنگ اوکراین برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا اعلام کرد همکاری با روسیه را در زمینه تحقیقات علمی و پرداخت‌ها به موسسات روسی بابت قراردادهای موجود به حالت تعلیق درآورده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که هدف تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تغییر رژیم در این کشور نیست.

در همین حال، تهاجم روسیه به نقاط مختلف اوکراین همچنان ادامه دارد. با این وجود، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به رویترز گفت که پیشروی کاروان نیروهای روسیه به‌دلیل حملات مستقیم به آنها و تخریب یک پل، در حدود ۲۴ کیلومتری شمال کی‌یف متوقف شده است.

فرماندار شهر میکولائیف اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسی از این شهر بیرون رانده شده‌اند و نبرد در حومه ادامه دارد.

از سوی دیگر، شهردار شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین اعلام کرد که شهر زیر آتش نیروهای روسیه است و به کمک نظامی نیاز دارد.

طبق اعلام سازمان بین المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از اوکراین به کشورهای همسایه پناه برده‌اند که در این میان لهستان با ۶۷۲ هزار نفر بیشترین میزان پناهندگان را داشته است.

در همین حال، شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی و مستندسازی نقض حقوق بشر در حمله روسیه به اوکراین یک کمیته تحقیق تعیین کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا