ایرانخاورمیانه

گزارش ادامه کمک جمهوری اسلامی به نیروهای نیابتی‌‌اش و انتقاد اعضای کنگره از عملکرد بایدن

با وجود حمله‌های آمریکا به مواضع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه، مقام‌های آگاه از ادامه کمک‌های تهران به نیروهای نیابتی‌اش خبر دادند.

در همین حال، نمایندگان کنگره با انتقاد از ضعف واکنش دولت بایدن در برابر این شبه‌نظامیان، بر ضرورت تقویت بازدارنگی در منطقه تاکید کردند.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از پنج مقام آگاه گزارش داد با وجود حمله‌های گسترده آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در خاورمیانه، حکومت ایران همچنان به ارائه سلاح و اطلاعات به این گروه‌های نیابتی ادامه می‌دهد.

مقام‌های آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفتند جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن کمک اطلاعاتی می‌دهد تا بتوانند محل نیروهای آمریکایی در منطقه و خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را دقیق‌تر هدف قرار دهند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، طی چند ماه اخیر کشتی «بهشاد» با پرچم ایران در دریای سرخ و خلیج عدن با استفاده از تجهیزات رصد الکترونیکی، اطلاعات کشتی‌های تجاری را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.

علاوه بر گزارش‌ها درباره کمک‌های اطلاعاتی ایران، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، ۲۱ دی ماه یک کشتی حامل تسلیحات جمهوری اسلامی برای حوثی‌های یمن را توقیف کرد.

در حالی که حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ ادامه دارد، از روز جمعه ۱۳ بهمن، شبه‌نظامیان منطقه دست‌کم دو حمله را علیه مقر نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند.

عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌های یمن سه‌شنبه ۱۷ بهمن تهدید کرد در صورت ادامه جنگ غزه، این گروه حملات خود را در منطقه تشدید خواهد کرد.

تامی تابرویل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، گفت دولت بایدن درباره تاثیر حمله‌های آمریکا به اهداف متعلق به گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، هنوز هیچ گزارشی به کمیته خدمات مسلح سنا ارائه نکرده است.

او درباره اثرگذار بودن این حمله‌ها علیه حوثی‌های یمن ابراز تردید کرد.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، درباره حمله‌های آمریکا به مواضع نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه گفت: ادامه حمله‌های ایران به نیروهای آمریکا تعجبی ندارد. اقدام‌های دیرهنگام و نیمه کاره دولت بایدن که از قبل نیز به اطلاع دشمن رسیده بود، بازدارندگی را احیا نمی‌کند.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، با انتقاد از اینکه دولت بایدن نتوانسته جلوی حمله‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی را بگیرد، گفت ضعف بایدن جان نیروهای آمریکا را به خطر انداخته است. او افزود: دولت بایدن باید به سازش‌کاری پایان داده و از جان آمریکایی‌ها مراقبت کند.

اسکات پری، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: در اینکه حوثی‌ها باید به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» شناخته شوند، نباید هیچ بحثی وجود داشته باشد. حوثی‌ها نیروی نیابتی جمهوری اسلامی هستند که خود بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، حمله‌های شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن علیه مواضع و منافع آمریکا و متحدانش در منطقه افزایش یافته است. در حمله این نیروها در روز هفتم بهمن به پایگاه آمریکا در اردن، سه نیروی آمریکایی کشته و بیش از ۲۰ نیروی نظامی دیگر زخمی شدند.

آمریکا به تلافی این حمله، ۱۳ بهمن علیه بیش از ۸۵ هدف متعلق به نیروی قدس سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه حمله‌های هوایی انجام داد.

آمریکا و بریتانیا همچنین با هدف حفاظت از خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، با حمایت متحدانشان چندین بار به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا