ایران

رکورد تورم ۸۰ سال اخیر در ایران شکست

بنابر اعلام منابع خبری، دولت ابراهیم رئیسی با وجود شعارهای انتخاباتی و تاکید علی خامنه‌ای، نه‌تنها در مهار تورم موفقیت نداشته بلکه رکورد ۸۰ ساله نرخ تورم نیز شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت که رکورد تورم ثبت شده در اقتصاد ایران از سال ۱۳۲۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بنابر این گزارش بالاترین رکورد مربوط به دولت هاشمی رفسنجانی با ۴۹/۴ درصد از زمان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بوده است.

استناد این روزنامه به جداول بانک مرکزی است که به نوشته روزنامه سال پایه‌ درنظرگرفته‌شده در جدول بانک مرکزی ۱۳۹۵ است درحالی‌که سال پایه به ۱۴۰۰ تغییر پیدا کرده و بر همین اساس دولتی‌ها تاکید می‌کنند که نرخ تورم کمتر از ۵۲ درصد است.

این روزنامه تاکید می‌کند با سال پایه ۱۴۰۰ نیز بنا بر نظر کارشناسان نرخ تورم در محدوده ۵۰ درصد خواهد بود.

روزنامه هم‌میهن نامگذاری سال‌ها توسط علی خامنه‌ای را نیز در خدمت ابراهیم رئیسی توصیف کرده و نوشته است که «در دو سال گذشته کنترل نرخ تورم در شعار سال کنار رشد تولید گنجانده شد تا دولت اهتمام ویژه‌تری برای کنترل گرانی‌ها به خرج دهد.»

بررسی‌ها از خبرهای منتشر شده در حوزه فقر و نابرابری نشان می‌دهد که با تمام این موارد نه تنها اتفاق خاصی در کاهش تورم رخ نداده است بلکه تجربه زیستی مردم در اقتصاد ایران هیچ شباهتی با ادعاهای مقامات ندارد.

در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارشی به وضعیت فقر در کشور پرداخته و نوشته است که کالری مصرفی بیش از نیمی از مردم ایران در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد جهانی بوده است. این گزارش همچنین نوشته که خط فقر در تهران از ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به بالای ۱‍۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

گزارش این مرکز نشان می‌دهد که طبقه متوسط در ایران در حال فروپاشی است چرا که بنابر این گزارش تورم سال‌های اخیر بیشترین تاثیر را در این طبقه داشته و خیل عظیمی از آنها را به زیر خط فقر سوق داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا