آذربایجانایرانسیاست

گفتگوی روسای جمهور آذربایجان و ایران در عشق‌آباد

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان روز یکشنبه ۷ آذر در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان روز یکشنبه ۷ آذر در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

الهام علی‌اف: «سلام.»

ابراهیم رئیسی: «سلام‌علیکم، نجه‌سیز؟»

الهام علی‌اف: «متشکرم، حالم خیلی خوب است.»

ابراهیم رئیسی: «احوالیز یاخشی دیر؟ نجه‌سیز؟»

الهام علی‌اف: «بسیار متشکرم، حالم خوب است. از دیدن شما خوشحالم.»

ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: «روابط ما با جمهوری آذربایجان فقط همسایگی نیست، روابط موجود بین قلوب ماست، قلب مردم دو کشور با هم می تپد. ما اشتراکات تاریخی و تمدنی داریم. همه اینها ما را بیشتر متحد می کند. ما هرگز نباید اجازه دهیم دیگران در روابط ما دخالت کنند. ما باید مشکلات خود را حل کنیم، برای پیشبرد روابط خود و تعمیق همکاری های متقابل سودمند با یکدیگر همکاری کنیم. تجربه تاکنون نشان می دهد که وقتی همیشه خودمان در مورد مسائل خود گفتگو می کنیم، توانسته ایم بسیاری از آنها را حل کنیم و بر موانع پیش رو غلبه کنیم. من با اطمینان به شما می توانیم بگویم که یکی از اولین کشورهایی که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و از آن حمایت کرد جمهوری اسلامی ایران بود.»

وی ادامه داد: «موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله قره باغ نیز شفاف و بدون ابهام بود. موضع همه مسئولان در ساختارهای کشوری از رهبر ایران گرفته تا تمامی ماموران ساختار دولت این بود که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خدشه دار نشود و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تامین شود.»

الهام علی اف نیز گفت: «ما برای روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. مردم ما مردمانی برادر هستند. ما قرن ها با هم زندگی کرده ایم. روابط نیز بسیار گسترده است. مردم ما با تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک متحد شده اند. این زمین بسیار زیباست. ما تاریخ مدرن روابط دوجانبه را بر این اساس می نویسیم.»

در این گفت‌وگو، دو طرف درباره همکاری‌های جمهوری آذربایجان و ایران در کریدور حمل‌ونقل شمال – جنوب و همچنین کریدور حمل‌ونقل زنگه‌زور بحث و تبادل نظر کردند. تاکید شد که در نتیجه اجرای کریدور زنگه‌زور، ایران نیز از این موضوع منتفع خواهد شد و می تواند از این کریدور مواصلاتی استفاده کند.

در این دیدار خاطرنشان شد که وضعیت ژئوپلیتیک منطقه پس از پیروزی تاریخی آذربایجان در جنگ دوم قره باغ تغییر کرده است و بر اهمیت مشارکت کشورهای منطقه در حل و فصل مسائل منطقه تاکید شد.

در پایان با حضور روسای جمهوری آذربایجان و ایران توافقنامه تعیین شرایط ترانزیت گاز طبیعی از خاک ایران به امضا رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا