جهان

رابرت مالی درباره مذاکرات وین با نمایندگان سنا نشست محرمانه برگزار می‌کند

همزمان کلودیا تنی، نماینده جمهوری‌خواه گفت که توضیحات رابرت مالی، در نشست محرمانه روز سه‌شنبه با کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درباره روند مذاکرات وین به جای پاسخ دادن، پرسش‌های بیشتری ایجاد کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، روز سه‌شنبه درباره روند مذاکرات وین با کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده نشستی محرمانه داشتند و چهارشنبه با کمیته روابط خارجه سنا نشستی مشابه برگزار می‌کنند.

همزمان کلودیا تنی، نماینده جمهوری‌خواه گفت که توضیحات رابرت مالی، در نشست محرمانه روز سه‌شنبه با کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درباره روند مذاکرات وین به جای پاسخ دادن، پرسش‌های بیشتری ایجاد کرد.

تنی پیشتر نیز در توییتی از نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواسته بود تا «به صورت علنی» در برابر کمیته روابط خارجی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ دهد که چرا تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل اعمال نمی‌شود.

از سوی دیگر یک مقام ارشد کنگره نیز در گفت‌وگو با واشینگتن‌فری بیکن گفت که دولت بایدن از پاسخ دادن درباره «حساس‌ترین پرسش‌های» اعضای کنگره درباره مذاکرات احیای برجام «طفره» می‌رود.

او افزود: دولت بایدن درباره اینکه می‌خواهد چقدر پول نقد به جمهوری اسلامی بدهد و اینکه تهران قرار است در مقابل چه کند هیچ توضیحی نمی‌دهد.

ویسنته گونزالس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در توییتی گفت: «ما با حسن نیت وارد مذاکرات برجام شدیم و بارها و بارها ایران توافق ما را نادیده گرفته و توانایی‌های هسته‌ای خود را گسترش داده است. ما تهدید ایران را که با سرعت در حال افزایش برنامه هسته‌ای خود است، نادیده نمی‌گیریم و نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد.»

در همین حال، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت که دولت بایدن بر این باور است که بازگشت به برجام بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

او تاکید کرد که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران متعهد به تعامل با کنگره برای اطلاع به نمایندگان درباره جزییات مذاکرات با ایران است.

این در حالی است که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، به صورت جداگانه با رابرت مالی و علی باقری سرپرست تیم‌ مذاکره کننده ایران درباره چشم‌انداز مذاکرات احیای برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیشتر اولیانوف به روزنامه روسی کمرسانت گفته بود که «پیش‌نویس سند نهایی» در بیست صفحه تهیه شده که می‌تواند به عنوان «پایه» برای «نتیجه‌گیری نسبتا سریع» مذاکرات باشد.

در حال حاضر، دور هشتم مذاکرات برجام در قالب گفت‌وگوهای دیپلماتیک و کارشناسی دو و چندجانبه میان ایران و گروه ۱+۴ تا در هتل کوبورگ وین ازسرگرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا