آذربایجان

یک سال از ورود ارتش آذربایجان به آغدام می گذرد

یک سال پیش در بامداد ۲۹ آبان ماه در نیمه شب واحدهای ارتش آذربایجان پس از ۲۸ سال وارد شهر آغدام و دیگر مناطق اشغالی این شهرستان شدند.

یک سال پیش در بامداد ۲۹ آبان ماه در نیمه شب واحدهای ارتش آذربایجان وارد شهر آغدام و دیگر مناطق اشغالی این شهرستان شدند که بیش از ۲۸ سال در اشغال ارمنستان بود. تحویل آغدام بدون درگیری بر اساس شرایط توافق سه جانبه ۱۰ نوامبر صورت گرفت.

ارتش ارمنستان سالها هدف اصلی آذربایجان در آزادسازی قره باغ را آغدام فرض می کرد و در این مسیر موانع غیر قابل نفوذی ایجاد می کرد.

در طول جنگ ۴۴ روزه اما آذربایجان از این سمت حمله نکرد، بلکه نیروی خاصی را متمرکز کرد و مانور فریبنده ای انجام داد و نیروهای ارمنی مجبور شدند تا پایان جنگ نیروی زیادی را در آنجا نگهدارند.

سرانجام، بقایای ارتش ارمنستان که سالیان دراز با موانع غیر قابل نفوذ، بیش از صد هزار مین پیاده و ضد تانک، سنگرهای بتنی و نقاط تیراندازی مستحکم احاطه شده و این شهر را به «هیروشیمای قفقاز» تبدیل کرده بود به یک باره تسلیم شد. بر این اساس نیروهای مسلح ارمنستان از شهر آغدام، یکی از مرفه ترین شهرهای آذربایجان در دوران شوروی، بدون جنگ خارج شدند.

بعداً الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان با برافراشتن پرچم آذربایجان در آغدام، برخی از جنبه های طرح های نظامی را اعلام کرد و گفت که ارتش آذربایجان بدون آن نیز آغدام را آزاد می‌کرد و پس از آزادسازی شوشا، با تمرکز نیروهای اصلی در این مسیر، حمله ای برنامه ریزی کرده بود. اما دشمن تسلیم شد و آغدام را بدون درگیری بازگرداند.

و در بامداد ۲۹ آبان ساعت ۰۰:۰۰ به وقت محلی واحدهای ویژه ارتش آذربایجان با پشتیبانی واحدهای استحکامات راه آغدام را باز کردند، سپس تانک و واحدهای پیاده موتوری ارتش وارد شهر شدند، پرچم آذربایجان در مسجد جمعه آغدام برافراشته شد.

طی یک سال گذشته آذربایجان مانند سایر مناطق آزاد شده عملیات مرمت در آغدام را نیز آغاز و طرح جامع شهر آماده شده است. در این راستا آذرانرژی دو پست برق ساخته است، خطوط برق به شهر کشیده شده و تعدادی امکانات اجتماعی نیز ساخته شده است.

مشکل اصلی، مناطق مین گذاری شده است و اگرچه طرف ارمنی نقشه میادین مین آغدام را در قبال آزادی برخی از اسرای خود ارائه داد، اما دقت این نقشه ها بسیار پایین است.

با این حال، عملیات مین روبی در آغدام، از جمله با حمایت ارتش ترکیه، بدون وقفه ادامه دارد و به موازات آن، عملیات بازسازی در جریان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا