ایرانجهاندانش و فن آوری

یک کارشناس: «اینترنت ماهواره‌ای تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود»

یک کارشناس حوزه فناوری گفت: «اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود.»

امید رهبر، کارشناس حوزه فناوری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در گفتگو با ایسنا گفت: «ماهواره‌های استارلینک سیگنال اینترنت را مستقیماً به یک گیت‌وی یا کامپیوتر کاربر ارسال می‌کنند. این یعنی زیرساخت بسیاری کمتری برای دریافت سیگنال اینترنت در خانه‌های روستایی مورد نیاز است.»

این کارشناس حوزه فناری با بیان اینکه امکان اختلال در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به وسیله پارازیت وجود ندارد گفت: «شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده قطر هر دیش که در پک خریداری شده موجود است، ۷۰ سانتی متر است. دیش را در هر جا که قرار دهید از غرب به شرق به ازای هر ۱۰ سانتیمتر یک سیگنال ماهواره اسپیس ایکس دریافت می‌کند. با این حساب تا امروز هر دیش در هر جایی که قرار بگیرد از سه ماهواره سیگنال دریافت خواهد کرد.»

به گفته او «دیش‌ها دارای سیستمی هستند که  به صورت کاملا ًهوشمند چرخیده و قویترین سیگنال از بین سه سیگنال را تشخیص داده و روی بهترین و قویترین آنها متمرکز می‌شوند. اوج تکنولوژی اینجاست که با جابجا کردن محل دیش، مثلاً ۷۰ سانتیمتر، کاربر  سیگنال را از سه ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. قرار است تا دو سال دیگر سه سیگنال تبدیل به ۱۰ سیگنال شود. بنابراین جلوگیری رسیدن سیگنال به دیش کاری بسیار دشوار است.»

این کارشناس تاکید کرد: «همچنین کسانی که به دنبال مقابله با اینترنت ماهواره‌ای هستند  به اندازه کافی با استار لینک آشنا نیستند چون  شبکه جی پی اس موقعیت یابی در دنیا دارای ۶۰ ماهواره است. در آینده جی پی اس روی ماهواره‌های استار لینک می‌رود. این اتفاق ابعاد عجیب و غریبی دارد و مقابله با آن با طرح‌های خنده‌دار ممکن نیست.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا