اجتماعیجهان

یک شبکه ایرانی در تورکیه ۱۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری کرد

کیفرخواست درمورد یک طرح هرمی به نام "تیتان" که توسط یک شبکه ایرانی مستقر در استانبول ایجاد شده بود، تنظیم شد.

به نوشته رسانه‌های تورکیه، پول جمع شده از هزاران نفر با وعده سود سهام بالا ۱۰۰ میلیون دلار است. مجازات درخواستی برای اعضای شبکه که توسط پدری ۷۳ ساله ایرانی و سه پسرش اجرا می شد به ۱۲۰۰ سال می رسد.

بر اساس این گزارش، این شبکه وعده می‌داده که که “برای ۱۰ هزار دلاری که سرمایه گذاری کردید، ۱۰۰۰ [هزار] دلار سود ماهیانه خواهید گرفت.” این وعده تعداد قابل توجهی از مردم را به دام انداخت. سیستمی که توسط ۴ نفر از اعضای یک خانواده ایرانی با نام فامیلی «جعفری» ایجاد شده بود، برای مالباختگان گفته بود که پول آنها در حوزه نفت، انرژی سبز و پول دیجیتالی سرمایه گذاری خواهد شد. از این طریق با فعالیت در یک پهنای گسترده‌ای از ایران، مالزی و تورکیه ۱۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری کردند و نهایتاً تورکیه برای آنها ایستگاه آخر شد.

کیفرخواست ۹۴ صفحه ای که توسط دادستان استانبول برای شبکه ۲۳ نفره تهیه شده است و برخی از اعضای آن در عملیات های سال گذشته دستگیر شدند، توسط دادگاه پذیرفته شد. طبق این پرونده، متهمان به مالباختگان قول سود سهام می‌دادند و آن نیز با توجه به پول سرمایه گذاری شده، متفاوت بوده است. گفته شد که ماهیانه ۱۰ درصد سود پرداخت می شود و اگر پول مذکور به مدت ۲ سال برداشت نشود، درآمد حاصل می تواند به ۶۴۰ درصد برسد. به کسانی که برای سرمایه گذاری دعوت شده اند گفته شده بود: “ما در سراسر جهان فعالیت می کنیم. شرکت های بزرگ تورکیه نیز با ما همکاری می کنند “. این شبکه برای شروع با ایجاد یک پوشش “قانونی” آغاز بکار کرده است. دو شرکت به نام های «خدمات آموزشی دِ کِی» و «خدمات آموزشی پی‌اس‌سی سنتر» در استانبول تاسیس شدند. اعضای شبکه افرادی را که پول آنها دریافت کرده بودند به سایت های قابل دسترسی با رمز عبور عضو می کنند. وقتی این افراد با گذرواژه خود وارد می شوند، می بینند که پولی که سپرده گذاری کرده اند روز به روز افزایش می یابد و “همه چیز خوب پیش می رود.” با این حال، هنگامی که سیستم مبتنی بر پرداخت پول اعضای قدیمی با پول اعضای جدید پس از مدتی فرو ریخت، بسیاری از افراد راه دادگاه‌ها را در پیش گرفتند.

مقدار پول کلاهبرداری شده توسط شبکه حیرت انگیز است. فرانک ابراهیمی، که به عنوان یک آرایشگر در استانبول کار می کند، ۱۶ هزار دلار از دست داده است. او از کل پول خود فقط ۵ هزار دلار دریافت کرد. پنج نفر از دوستان ابراهیمی که به این شبکه معرفی شده اند، از ۲۲ هزار دلاری که سپرده گذاری کرده اند حتی یک دلار هم نتوانسته‌اند بگیرند. داوود اصفهانی ۲۴۰ هزار دلار با واسطه‌گری مهناز شكروی كه خواهر زنش است و هم اکنون فراری، به دست این شبکه داده است. همچنین، لیلا بیابانی‌زنوز ۵۰ هزار دلار، فاطمه پور حسینی ۱۰۰ هزار دلار، خالدون ابراهیم ۲۶۵ هزار دلار، بهارك صاعی‌نیا ۱۶۰ هزار دلار، یاسر دادا ۱۴۵ هزار دلار، اشکان مشایخی ۱۸۴ هزار دلار، زهرا بیگم پور ۸۰ هزار دلار، نوزاد چانكارا (تبعه تورکیه) ۱۰۱ هزار دلار و کریستینا کووشون (اوکراینی) ۳۵ هزار دلار از دست داده‌اند.

طبق اظهارات شاهدان، اعضای شبکه گرانترین خانه های استانبول و اتومبیل های لوکس را کرایه می کردند و به مکان های گران قیمت توجه زیادی داشتند تا وانمود کنند که بسیار ثروتمند هستند. یکی از شاهدان به نام مصطفی ا، گفت: “همه کسانی که نام خانوادگی آنها جعفری است در واحدهای پنت هاوس طبقه‌های ۴۹-۵۰ برج سفیر [بلندترین برج تورکیه]  اقامت داشتند.” اجاره ماهانه این آپارتمان ها ۱۵۰-۱۶۰ هزار لیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا