جهان

78 هواپیمای روسیه در جهان مصادره شده‌اند

با ادامه تهاجم نظامی پوتین به اوکراین که با تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه همراه بوده است، ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه، اعلام کرد که 78 هواپیمای روسی در خارج از این کشور مصادره شده است.

وزیر حمل و نقل روسیه در بیانیه‌ای که سه‌شنبه 22 مارس توسط خبرگزاری روسی «اینترفاکس» منتشر شد، افزود: «تحریم‌ها باعث قطع عرضه هواپیما، قطعات یدکی و خدمات به روسیه شده و خطوط هوایی روسیه 515 هواپیمای اجاره‌ شده از خارج از کشور دارند.»

ساولیف همچنین با بیان اینکه مسکو 78 هواپیما را از دست داد، گفت: «این هواپیماها در خارج از کشور مصادره شده‌ و به روسیه بازگردانده نمی‌شوند.»

مسکو اعلام کرد که در زمان اعمال تحریم‌ها، 1367 فروند هواپیما در اختیار داشت و اکنون حدود 800 فروند از آنها در اسناد این کشور ثبت شده است، به‌رغم این اما او مشخص نکرد که چه تعداد هواپیمای اجاره‌ای از شرکت‌های خارجی توسط روسیه مصادره و در اسناد آن ثبت شده است.

از سویی کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول سه‌شنبه گفت که جنگ در اوکراین، کار بانک‌های مرکزی برای قانونی کردن ارزهای دیجیتال را سرعت خواهد بخشید.

او افزود که تولید ناخالص داخلی جهانی در «محدوده مثبت» باقی خواهد ماند، اما شاخص رشد به دلیل جنگ در اوکراین، کاهش خواهد یافت.

جورجیوا خاطرنشان کرد که کشورهایی که بیشترین آسیب را از بحران کووید-19 متحمل شده‌اند به دلیل عواقب جنگ در اوکراین، با خطر رکود اقتصادی روبرو هستند.

جورجیوا گفت که دشوار شدن شرایط مالی، شوک بزرگی برای بسیاری از اقتصادها خواهد بود.

او خاطرنشان کرد که چشم‌انداز عدم پرداخت بدهی روسیه، تأثیر مستقیم محدودی بر بقیه جهان خواهد داشت، در حالی که جنگ در اوکراین به معنای گرسنگی در آفریقا خواهد بود.

با ادامه تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه طی روزهای گذشته اعلام شد که سوئیس حدود 568 تحریم، اتحادیه اروپا 518 و فرانسه 512 تحریم و پس از آن بریتانیا و آمریکا با حدود 243 مجازات در رتبه‌های بعدی اعمال تحریم علیه مسکو قرار دارند.

پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های غرب با تشدید تنش‌ها در اوکراین و ادامه جنگ در این کشور دامنه‌دارتر شده و بیش از پیش روسیه را عرصه‌های بین‌المللی منزوی خواهد کرد.

از سویی و در همین راستا لهستان سه‌شنبه اعلام کرد که به ایالات متحده پیشنهاد داده، روسیه را از گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان، کنار بگذارد که این پیشنهاد آن با «پاسخ مثبت» واشینگتن همراه بوده است.

به گزارش «رویترز»، پیوتر نواک، وزیر توسعه اقتصادی و فناوری لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پیشنهاد کشورش در جلسات هفته گذشته در واشنگتن مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر توسعه اقتصادی و فناوری لهستان افزود: «در جریان دیدار با جینا ریموندو، (وزیر بازرگانی آمریکا)، پیشنهادی مبنی بر کنار گذاشتن روسیه از گروه 20 ارائه کردیم که با پاسخ‌ها و موافقت‌های مثبت مواجه شد و موضوع به پرزیدنت بایدن محول خواهد شد.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا