ایران

اژه‌ای از «عفو» ۲۲ هزار نفر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر خبر داد

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۲۲ اسفندماه، خبر داد که ۲۲ هزار نفر از کسانی که در جریان اعتراضات شش ماه گذشته بازداشت شده بودند «عفو» شده‌ و آزادند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای هفته گذشته گفته بود که تاکنون بیش از ۸۰ هزار زندانی در جریان عفو اخیر آزاد شدند، اما از ارائه آمار دقیق معترضان بازداشت‌شده خودداری کرده بود.

او اما روز دوشنبه در ادامه خبررسانی قطره‌چکانی خود گفت: «تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند و یا قبل از محکومیت عفو شدند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراضات مردمی را همواره «اغتشاشات» می‌خوانند و معترضان را با اتهام «اغتشاش» بازداشت می‌کنند.

این آمار تازه از طرف رئیس قوه قضاییه نشان می‌دهد که تعداد معترضانی که در شش ماه گذشته از زمان آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند بسیار بیشتر از ۲۲ هزار نفر است.

پیشتر وب‌سایت «رویداد ۲۴» در یک گزارش آماری شمار معترضان بازداشت‌شده را حدود ۳۰ هزار نفر تخمین زده بود.

در بولتن محرمانه‌ خبرگزاری فارس هم که در آذرماه گذشته در پی هک سامانه این خبرگزاری لو رفت، تعداد معترضان بازداشت‌شده اعتراضات سراسری ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر ذکر شده بود.

با این حساب، اگر به این آمار اعتماد کنیم، در حال حاضر حدود هشت هزار نفر دیگر در ارتباط با اعتراضات اخیر یا در زندان به سر می‌برند یا پرونده دارند.

آقای اژه‌ای در ادامه اشاره کرده که از ۲۲ هزار معترضی که «عفو شده‌اند» فقط تعداد «قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند و یا هنوز رسیدگی به پرونده آن‌ها تکمیل نشده بود».

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نه تنها همواره از ارائه آمار دقیق و به‌روز از بازداشت‌شدگان خودداری کرده‌اند، بلکه آماری هم از قربانیان سرکوب در شش ماه گذشته به دست نداده‌اند.

بر اساس آمارهای غیررسمی و تخمین سازمان‌های حقوق بشری حدود ۵۰۰ نفر در نخستین ماه‌های اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سرکوب به دست نیروهای حکومتی جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی آغاز شد پس از شش ماه هم‌چنان ادامه دارد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا