آذربایجانایران

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی: پول‌ معادن به آذربایجان بر نمی‌گردد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در تایید تاراج معادن آذربایجان توسط تهران گفت پول‌ معادن به آذربایجان بر نمی‌گردد.

صابر پرنیان در دیدار مدیران سازمان‌های شورای هم خانواده صمت، شهرک های صنعتی، زمین شناسی و اتاق اصناف با مدیرکل دیوان محاسبات استان آذربایجان شرقی گفت: «در برگشت پول به استان مشکل داریم یعنی ۱۵ درصد مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن باید به استان برمی گشت ولی تنها ۷۰ میلیارد تومان بازگشته است.»

او گقت: «در این رابطه اگر مبلغی که قانونگذار تعیین کرده به استان برگردد فضای منفی ایجاد شده در بخش معدن تلطیف می شود.»

در اسفندماه ۱۴۰۱ نیز یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن تبریز با انتقاد از غارت معادن آذربایجان توسط تهران گفت از معادن طلا و مس فقط آلودگی‌اش به آذربایجان می رسد.

لازم به ذکر است، بزرگترین معادن طلای خاورمیانه «معدن زرشوران و معدن آغ دره»، بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه «معدن انگوران»، بزرگترین معدن مس خاورمیانه «معدن سونگون»، به همراه هزاران معدن دیگر در آذربایجان جنوبی قرار دارند. سهامداران، مالکان و پیمانکاران معادن آذربایجان از اهالی استان های فارس نشین مرکز کشورند و با انتقال استخراجات این معادن به مناطق فارس نشین، سود حاصل از آن نیز به جیب مردم این مناطق سرازیر می شود و مردم آذربایجان نیز با فقر، بیکاری، مهاجرت و تخریبات زیست محیطی معدنکاران دست به گریبانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا