اجتماعیاقتصادجهانخاورمیانهسیاست

اعتراضات سراسری در لبنان علیه وضعیت بد اقتصادی و نفوذ بیش از حد حزب‌الله

رسانه‌های لبنان گزارش می‌دهند که اعتراضات سراسری به اوضاع نابسامان اقتصادی و نفوذ فراوان حزب‌الله در شهرهای مختلف لبنان برای دومین شب متوالی ادامه داشت.

اعتراضاتی که روز جمعه،۲۳ خرداد در بیروت، طرابلس و سایر شهرهای لبنان آغاز شده بود، تا شامگاه همان روز ادامه یافت و معترضان ضمن درگیری با نیروهای پلیس، با آتش زدن لاستیک‌ها، برخی خیابان‌ها و جاده‌ها را بستند.

این تظاهرات که نخستین اعتراضات پس از لغو محدودیت‌های پاندمی کرونا می‌باشد، بسیاری از لبنانی‌ها از سایر شهرها خود را به پایتخت رساندند و با ماسک‌هایی به رنگ پرچم لبنان با تجمع در مرکز شهر علیه حزب‌الله نیز شعار دادند و خواستار خلع سلاح این نیروی تحت حمایت ایران شدند.

در رسانه‌های داخل ایران، شکاف میان معترضان و شعار خلع سلاح حزب‌الله «فتنه» و «آشوب» نامیده شده است.

ارزش پول ملی لبنان در مقابل دلار حدود یک سوم کاهش یافته است. این پول از ماه مهر به این سو که تظاهرات ضد دولتی آغاز شده، در کل ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

بر اساس گزارشات منتشر شده معترضان در طرابلس در شمال این کشور، ساختمان بانک مرکزی را به آتش کشیدند.

علاوه بر این لبنانی‌ها خواستار خلع سلاح حزب‌الله هستند.

رهایی اقتصاد ورشکسته لبنان اکنون بدون کمک‌های خارجی غیرممکن شده است. از نیمه ماه مه ۲۰۲۰ مذاکرات بین صندوق بین‌المللی پول و مقامات لبنانی برای دریافت وام ۱۰ میلیارد دلاری ادامه دارد.

صندوق بین‌المللی پول اما برای پرداخت این وام خواستار اصلاحات اساسی در این کشور شده است.

احتمال داده می‌شود ساختار سیاسی فرقه‌ای لبنان با چنین اصلاحاتی مخالفت کند.

بر اساس این گزارش‌ها، لبنان در بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد ثبات کشور که دستخوش اختلافات فرقه‌ای و جناحی است به شدت افزایش یافته است.

بحران کنونی لبنان به گفته کارشناسان ریشه در چند دهه فساد و هدر رفتن منابع این کشور دارد.

از سوی دیگر در پی آغاز دوباره اعتراضات در لبنان، میشل عون، رئیس‌جمهور به همراه حسان دیاب، نخست‌وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور به منظور گفتگو برای حل بحران اقتصادی، نشستی اضطراری در کاخ بعبدا برگزار کردند.

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، از متحدان حزب‌الله به شمار می‌آید.

این در حالیست که سه روز دیگر تحریم‌های آمریکا با عنوان «لایحه سزار» علیه رژیم بشار اسد اعمال می‌شود که این تحریم‌ها تاثیر مستقیمی بر بانک‌های لبنان و حزب‌الله لبنان خواهد گذاشت.

آمریکا اعلام کرده است که با این تحریم‌ها قصد ندارد به اقتصاد لبنان ضربه بزند بلکه می‌خواهد حزب‌الله لبنان را نابود کند.

نام این لایحه برگرفته از نام مستعار یک عکاس نظامی سوریه است که سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۵۵ هزار تصویر از شکنجه و قتل هزاران غیرنظامی در زندان‌های رژیم بشار اسد منتشر کرد.

این تصاویر که صحت آنها توسط اف‌بی‌‌آی تأیید شد و در سراسر جهان منتشر شدند، به گفته مخالفان حکومت بشار اسد، این تصاویر تنها بخش کوچکی از جنایات جنگی رژیم سوریه علیه مردم این کشور را بازتاب می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا