ایران

آرمیتا گراوند دختری که به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری مورد حمله ماموران حکومتی قرار گرفته بود، جان باخت

آرمیتا گراوند دختر دانش‌آموزی که در متروی تهران به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری مورد حمله ماموران امر به معروف قرار گرفته و به کما رفته بود، جان باخت.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز شنبه نوشت که او پس از به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه درگذشت.

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو میدان شهدای تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرده و پس از بی‌هوشی به کما رفت.

روزنامه «گاردین» روز ۱۳ مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت. یک شاهد به این روزنامه گفت که وقتی آرمیتا به زمین افتاد، هنوز به هوش بود.

عفو بین‌الملل پیشتر اعلام کرده بود که به استناد گزارش‌های منتشر شده و با اشاره به شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقامات ایران در این باره، آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، هم در گزارش هفته گذشته خود با اشاره به وضعیت نگران کننده آرمیتا گراوند و با ابراز نگرانی از وضعیت زنان و ملل تحت ستم در ایران گفت: «زنان و دختران ایرانی در معرض آپارتاید جنسیتی و تبعیض قرار می‌گیرند و اقلیت‌های قومی با تبعیض و آزار و اذیت مواجه هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا