آذربایجانایران

مصاحبه پینار ملاعباسی، دختر صالح ملاعباسی زندانی سیاسی، با صدای آمریکا

دختر یک فعال سیاسی آذربایجانی به صدای آمریکا گفت که پدرش روز دوشنبه ۱۳ آذر در اهر در استان آذربایجان شرقی بازداشت شده و در بند قرنطینه زندان این شهر محبوس است.

پینار ملاعباسی، دختر صالح ملاعباسی زندانی سیاسی، به صدای آمریکا گفت که ماموران امنیتی صبح روز دوشنبه با بالا رفتن از دیوار منزل، وارد شدند و پدرش را «با رفتاری غیر انسانی» و «بدون ارائه حکم قضایی و با ایجاد فضای رعب و وحشت» بازداشت کردند.

او افزود: «ماموران پس از چند ساعت از دادگاه با عمه‌ام تماس گرفتند و گفتند که پدرم مستقیم از دادگاه برای [گذراندن دوره]‌ محکومیتش به سه ماه و یک روز حبس تعزیری از بابت اتهام نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی، به زندان انتقال یافته است.»

پینار ملاعباسی اشاره کرد: «پدرم هم در تماسی تلفنی اطلاع داد که در بخش قرنطینه‌ زندان اهر است.»

به نوشته «انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران» (آداپ)، پیشتر شعبه‌ ۱۰۱ دادگاه کیفری شهر اهر با استناد به چند اظهار نظر صالح ملاعباسی در اینستاگرام، او را بابت اتهام «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی» به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرده بود.

این فعال آذربایجانی معترض به سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی در سالیان گذشته نیز بازداشت و زندانی شده است.

پینار ملاعباسی در این مورد به صدای آمریکا گفت که پدرش در سالیان ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۹۲ و همچنین در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود و افزود: «تقریبا می‌شود گفت هر اتفاقی در ایران و آذربایجان می‌افتاد، او را به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده‌اند.»

به نوشته «آداپ»، در آخرین مورد، ماموران امنیتی آقای ملاعباسی را در روز ۱۷ مهر سال گذشته، همزمان با اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بازداشت کردند. او پس از ۱۷ روز اعتصاب غذا با قرار وثیقه به صورت موقت از زندان تبریز آزاد شد.

پینار ملاعباسی در گفت‌و‌گوی خود با صدای آمریکا همچنین گفت که ماموران حکومتی در این بازداشت‌ها، مادر و خواهرهایش را آزار و اذیت کرده‌اند و از جمله در سال گذشته، آنها را کتک زدند.

در همین حال، آداپ به نقل از خانواده های سه تن از بازداشت‌شدگان آذربایجانی نوشت که «داود شیری، علی بابایی، و جواد سودبر برای اخذ اعترافات ویدئویی تحت شکنجه قرار گرفته و در این ارتباط، بیش از ۸۰ روز در انفرادی بوده‌اند.»

این فعالان مدنی همراه با شمار دیگری طی دو ماه اخیر بازداشت شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا