ایرانجهانخاورمیانه

کاخ سفید در حال بررسی اعلام دوباره حوثی‌های یمن به عنوان «گروه تروریستی» است

آمریکا در واکنش به ربودن یک کشتی باری در دریای سرخ توسط حوثی‌های یمن، در حال بررسی امکان شناسایی این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی به عنوان «گروه تروریستی» است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اقدام حوثی‌ها در ربودن این کشتی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند و افزود که ایران در این زمینه «همدست» حوثی‌ها است.

او خواستار آزادی فوری کشتی و کارکنانش شد و گفت: «با توجه به این اتفاق، ما بررسی برای تعیین تروریستی بودن بالقوه [حوثی‌ها] را آغاز کرده‌ایم و گزینه‌های دیگر را نیز با متحدان و شرکای خود در نظر خواهیم گرفت.»

یکی از نشست‌های اتحادیه عرب در قاهره مصر

اتحادیه عرب خواستار افزودن دوباره حوثی‌ها به «فهرست تروریستی» شد

این موضع‌گیری از آنجا اهمیت دارد که یکی از نخستین اقدامات دولت جو بایدن بعد از به قدرت رسیدن در بهمن ماه سال ۹۹ برداشتن عنوان «تروریستی» از حوثی‌ها بود، چون بیم آن می‌رفت که تحریم‌های ناشی از آن، بحران انسانی در یمن را وخیم‌تر کند.

حوثی‌ها و انصارالله، شاخه نظامی آن، که از گروه‌های نیابتی ایران در منطقه محسوب می‌شوند، از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، در حمایت آشکار از این گروه افراطی فلسطینی در باریکه غزه، در تلاش برای پرتاب موشک و ارسال پهپاد تهاجمی به خاک و حریم هوایی اسرائیل بوده اما تاکنون ناکام مانده است.

آنها روز ۲۸ آبان کشتی باری «گلکسی لیدر» را که با پرچم باهاماس حرکت می‌کرد و در اختیار یک شرکت ژاپنی بود، در جنوب دریای سرخ توقیف کردند و آن را «کشتی اسرائیلی» خواندند.

این کشتی در اجازه شرکتی با عنوان «ری کر کریرز» است که واحدی از شرکت «ری شیپینگ» مستقر در تل آویو و متعلق به آبراهام اونگار سرمایه‌دار بانفوذ اسرائیلی است.

در واکنش به این اقدام، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد این کشتی‌ باری متعلق به اسرائیل نیست و در میان خدمه آن نیز هیچ شهروند اسرائیلی وجود ندارد.

دفتر نخست‌وزيری و وزارت خارجه اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کردند اگرچه کشتی باری یادشده در اجاره یک شرکت اسرائیلی بوده، اما شهروندان اسرائیل در کشتی نیستند و این کشتی نیز ارتباطی با اسرائیل ندارد.

ایران نقش خود در ربودن این کشتی را انکار کرد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که «گروه‌های مقاومت» به شکل مستقل درباره اقدامات خود تصمیم می‌گیرند.

ایران گروه‌های شبه‌نظامی و افراطی منطقه خاورمیانه مانند حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها را بخشی از جریان «مقاومت» می‌داند.

بر اساس گزارش‌ها، حوثی‌ها کشتی «گلکسی لیدر» را بعد از ربودن به بندر حدیده که در کنترل آنها است و در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی صنعا، پایتخت این کشور واقع شده،‌ برده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا