جهان

صدر اعظم آلمان: پوتین به دنبال احیای امپراطوری روسی است

در ادامه واکنش رهبران جهان به حمله روسیه به اوکراین، اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌خواهد امپراتوری جدیدی را احیا کند.

شولز، یکشنبه 27 فوریه تاکید کرد: «به پوتین اجازه داده نخواهد شد که عقربه‌های ساعت را به قرن نوزدهم بازگرداند.»

به گفته صدراعظم آلمان، هر کسی سخنرانی پوتین در حمله با اوکراین را دیده یا به صورت خصوصی با او صحبت کرده باشد، تردید به خود راه نمی‌دهد که او به‌دنبال امپراطوری روسی است.

صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد، عملیات نظامی روسیه در او کراین قابل توجیه نیست و باید متوقف شود.

مجازات‌های بی‌سابقه

صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه جنگ برای اوکراین و روسیه فاجعه بار است، افزود، باید جلوی پوتین را گرفت.

او با اشاره به اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه بی‌سابقه است، گفت، این تحریم‌ها باید مقامات روسیه را شامل شود نه مردم روسیه.

او با بیان اینکه سقوط اخیراً بورس روسیه نتیجه اثربخشی تحریم‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: «منع روسیه از دسترسی به سیستم بانکی «سوئیفت» بانک‌های این کشور بیش از هر زمان منزوی خواهد شد.

100 میلیارد یورو برای دفاع

صدر اعظم آلمان همچنین تاکید کرد که کشورش تصمیم گرفته است به اوکراین تسلیحات ارائه دهد و از پارلمان خواست تا 100 میلیارد یورو به‌عنوان بوجه برای تجهیزات دفاعی تصویب کند.

او در عین حال تاکید کرد که راه دیپلماتیک باید گزینه مطلوب باقی بماند و بر اهمیت گفت‌وگو با مسکو به خاطر برقراری آرامش تاکید کرد.

گفتنی است که عملیات نظامی نیروهای روسی در سحرگاه پنجشنبه 24 فوریه با انتقادات گسترده کشورهای غربی مواجه شد. اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا و استرالیا را بر آن داشت تا بسته گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه روس‌ها به ویژه پوتین و سرگئی لاوروف وزیر خارجه او نیز اعمال کنند.

این کشورها همچنین ده‌ها بانک روسی را تحریم کرد و متعهد شدند که آنها را از سیستم جهانی سوئیفت محروم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا