جهانخاورمیانهسیاست

عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه؛ روسیه ۲۰ جنگنده دیگر فرستاد

روسیه در حال تشدید حضور نظامی خود در شمال سوریه در پی آماده شدن ارتش ترکیه برای عملیات علیه تروریست های ی‌پ‌گ/پ‌ک‌ک در شمال سوریه است.

روسیه به سرعت در حال افزایش تجهیزات نظامی خود در شمال سوریه در بحبوحه آماده شدن ارتش ترکیه برای عملیات نظامی جدید در مقیاس بزرگ علیه تروریست های ی‌پ‌گ/پ‌ک‌ک در شمال سوریه است.

روسیه طی چند روز گذشته ۲۰ جنگنده دیگر را به سوریه اعزام کرده است. به گفته منابع روسی، ۴ فروند میگ ۲۹، همچنین ۵ فروند جنگنده سوخو-۳۵ و ۱۲ جنگنده بمب افکن سوخو-۳۴ به پایگاه هوایی قامیشلی که تنها در ۴ کیلومتری مرز با ترکیه قرار دارد، اعزام شدند. پیش از این ۴جنگنده جدید سوخو-۳۵ در این پایگاه مستقر شده بودند.

همچنین گزارش شده است که حداقل دو هلی‌کوپتر تهاجمی ک-۵۲ در پایگاه هوایی قامیشلی مشاهده شده است. تمامی هواپیماها از پایگاه های روسیه و عبور از حریم هوایی ایران و عراق ارسال شده اند. فرماندهی نیروی هوایی روسیه درباره ارسال جنگنده های جدید به سوریه اظهار نظری نکرده است.

به گفته منابع دیگر، پایگاه روسیه در شهر عین العیسی در نزدیکی مرز ترکیه نیز تقویت شده است. پیش از این گزارش شده بود که روس ها پس از حملات شبه نظامیان مخالف سوری موسوم به ارتش ملی سوریه، پایگاه را ترک کرده اند.

با این حال، بر اساس تصاویری که به تازگی منتشر شده است، حضور روس ها در این پایگاه همچنان ادامه دارد و اقدامات تقویتی در آن انجام شده است.

هواپیماهای روسیه همچنین حملات هوایی را به مواضع ارتش ملی سوریه در شمال سوریه از جمله نزدیک مرز با ترکیه انجام می دهند. حداقل ۲۵ حمله هوایی شنبه گذشته انجام شد.

منابع ترکیه می گویند که عملیات نظامی در مقیاس بزرگ با حضور ۳۵ هزار نیرو در شمال سوریه از جمله ارتش ملی سوریه ممکن است هر لحظه آغاز شود. در تدارک این عملیات، کاروان های نظامی ترکیه وارد شمال سوریه می شوند.

همچنین بخوانید: ارتش ترکیه با نیروی ۳۵ هزار نفری خود را برای حمله بزرگ آماده می‌کند

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز گذشته در گفت و گو با شبکه سی ان ان تورک گفت که آمریکا و روسیه برخلاف تعهدات خود شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک/ی‌پ‌گ را تا ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه، خارج نکرده اند.

چاووش اوغلو گفت: «آمریکا و روسیه باید تروریست های پ.ک.ک را ۳۰ کیلومتر از مناطق تحت کنترلشان به عقب نشینی وادار می‌کردند. اما تاکنون به وعده های خود عمل نکرده اند. در مقابل ما اگر قولی می‌دهیم به آن عمل می کنیم. زمانی که تفاهم‌نامه را امضا می کنیم، هر کاری که لازم است برای تحقق آن انجام می دهیم. با این حال، نه روسیه و نه ایالات متحده، به بیان صریحتر، به قول خود عمل نکردند.»

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که در چنین شرایطی، ترکیه به طور مستقل مشکل خود را حل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا