جهان

قیمت نفت در بازارهای جهانی دوباره صعودی شد

تنش میان اروپا و آمریکا با روسیه پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین، موجب افزایش قیمت نفت و محصولات نفتی شده است.

گزارش‌ها از بازار جهانی معاملات نفت حاکی از افزایش دست‌کم ۳ دلاری قیمت نفت برنت در هر بشکه است. بهای نفت برنت با این میزان افزایش قیمت به بیش از ۱۱۸ دلار در هر بشکه رسید.

افزایش قیمت تحت تاثیر افزایش نگرانی‌ها از احتمال کاهش عرضه نفت به دلیل انتشار خبر بررسی تحریم‌های نفتی روسیه از سوی برخی اعضای اتحادیه اروپا و نیز حملات اخیر حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی رخ داده است.

پیش‌بینی می‌شود با اعمال تحریم‌های نفتی روسیه پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین، روزانه دست‌کم یک میلیون بشکه نفت روسیه از بازار حذف شود. به این ترتیب و با توجه به اینکه هلند و آلمان روی هم حدود یک چهارم صادرات نفت خام و سبک روسیه را دریافت می‌کنند، تقاضا برای عرضه نفت خام از کشورهای اوپک پلاس افزایش خواهد یافت.

آمریکا طی هفته‌های گذشته بارها از عربستان خواسته بود تولید خود را برای کاهش قیمت‌های جهانی نفت، خصوصا در میانه تهاجم روسیه به اکراین، افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی چهارشنبه هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که از ماه آینده میلادی، آوریل، روزانه صادرات سه میلیون بشکه نفت روسیه متوقف شود و همین امر به بازار جهانی شوک وارد کند.

علاوه بر واردشدن شوک به بازار انرژی، قیمت بسیاری از کالاها و خدمات در آمریکا و کشورهای اروپایی افزایش یافته است.

رویترز نوشته قیمت‌ برخی محصولات آلمانی در ماه فوریه تا نزدیک به ۲۶ درصد افزایش یافته که ناشی از افزایش قیمت انرژی بوده است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا