آذربایجانایرانجهان

نرگس محمدی فعال حقوق بشر ترک آذربایجانی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد

نرگس محمدی فعال حقوق بشر تورک آذربایجانی به دلیل مبارزه‌اش با ظلم حکومت ایران بر زنان و تلاش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی، جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ را دریافت کرد.

خانم بریت ریس اندرسون، رئیس هیات نروژی کمیته نوبل صلح در اسلو گفت این جایزه به نرگس محمدی «به خاطر مبارزه وی با ظلمی که بر زنان ایران می‌رود و مبارزه وی برای ارتقای حقوق بشر و دستیابی همه به آزادی» اهدا می‌شود.

او گفت که «مبارزه شجاعانه» نرگس محمدی با هزینه‌های بسیار زیادی همراه بوده است. حکومت ایران او را در مجموع ۱۳ بار بازداشت و ۵ بار مجرم شناخته است و در مجموع ۳۱ سال زندان و به ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است. خانم رایس اندرسون افزود: «هم اکنون که من صحبت می‌کنم خانم محمدی همچنان در زندان(اوین) است.»

خانم ریس اندرسون از مقامات ایران خواست نرگس محمدی را آزاد کنند تا بتواند در مراسم دریافت جایزه خود که چند ماه دیگر برگزار می‌شود شرکت کند.

نرگس محمدی در بیانیه‌ای که روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز و پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل منتشر شد، اعلام کرد «هرگز کوشش در جهت تحقق دموکراسی، آزادی و برابری را متوقف نخواهم کرد و مطمئنأ جایزه صلح نوبل من را در این مسیر مقاوم‌تر، بااراده‌تر، امیدوارتر و مشتاق‌تر می‌کند و باعث می‌شود قدم‌هایم سریع‌تر شود.»

نرگس محمدی اهل شهر زنجان آذربایجان جنوبی است و هم اکنون در زندان اوین تهران محبوس است. او در سال ۱۳۹۷ در دوران حبس آهنگ معروف «کوچه‌لره سو سپمیشم، یار گلنده توز اولماسین» را به دلیل دلتنگی برای کودکانش بازخوانی کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا