ایران

هشدار درباره افزایش آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر ایران

داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا در روز دوشنبه ۲۷ آذرماه نشان می‌دهد میانگین کیفیت هوای مناطق ۲۲ گانه تهران به شاخص ۱۵۲ رسیده و وضعیت ۹ شهر استان تهران در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارد. همزمان سازمان هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر کشور تا روز اول دی‌ماه هشدار داد.

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، ۱۷ ایستگاه سنجش کیفیت در مناطق شهر تهران وضعیت قرمز آلودگی هوا را نشان می دهد.

شهرهای باقرشهر با شاخص ۱۷۸، پاکدشت با شاخص ۱۵۸، شهریار با شاخص ۱۵۳، قرچک با شاخص ۱۷۸، ورامین با شاخص ۱۶۲، اسلامشهر با شاخص ۱۶۶، باغستان با شاخص ۱۵۸، پیشوا با شاخص ۱۶۳ و رباط کریم با شاخص ۱۵۴ در وضعیت قرمز آلودگی هوا و ناسالم هستند.

تهران از ابتدای سال جاری تا به امروز در ۹ روز هوای پاک، ۱۸۳ روز هوای قابل قبول، ۷۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰ روز هوای ناسالم در روز شمار شاخص آلودگی هوا به ثبت رسانده است.

افزایش آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا تا روز جمعه اول دی‌ماه خبر داده و گفته این شرایط جوی برای روز دوشنبه در اصفهان، اهواز و یزد و برای روز سه‌شنبه در تهران، اراک، اصفهان، اهواز و یزد پیش‌بینی شده است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی این شرایط جوی برای روز چهارشنبه در تهران، کرج، اصفهان، اهواز، سمنان، مشهد، یزد و اراک، برای پنجشنبه در تهران، کرج، سمنان، اصفهان، اهواز، یزد، مشهد، اراک و تبریز و برای جمعه در تهران، کرج، قزوین، سمنان، اصفهان، اهواز، مشهد و یزد ادامه خواهد داشت.

در این شرایط، افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت مهار نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

ادامه تعطیلی مدارس به دلیلی آلودگی هوا

بحران آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به حدی افزایش یافته که دولت مجبور شده آموزش حضوری را در برخی مدارس و مراکز آموزشی پایتخت و تعدادی از شهرها تعطیل کند.

معاون استاندار تهران از تعطيلی کودکستان‌ها، مهدهای‌كودک و مدارس استثنايی در كليه مقاطع تحصيلی و همچنين غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی استان تهران به غير از رباط كريم، دماوند، فیروزکوه و بخش رودبارقصران در دو نوبت صبح و عصر روز سه‌شنبه خبر داد.

در استان اصفهان تمامی مدارس شهر اصفهان و ۹ منطقه آموزش و پرورش این استان در روز سه‌شنبه غیرحضوری شد.

بنابر اعلام استانداری البرز، مدارس ابتدایی در شهرهای این استان، به غیر از طالقان، در روز دوشنبه غیرحضوری بود.

 

شاخص کیفیت هوا

شاخص کیفیت هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

در وضعیت قرمز، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج ازمنزل خودداری کنند و افراد دیگر باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

دلایل افزایش آلودگی هوا

مقام‌ها، آلاینده‎‌های ناشی از دودکش کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، دودکش وسایل نقلیه و گاز ناشی از سوخت‌‎های فسیلی را دلایل آلودگی در تهران و برخی شهرها معرفی می‌کنند.

مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، بهمن سال گذشته مازوت‌سوزی در ۱۴ نیروگاه بخاری کشور شامل نیروگاه طوس در خراسان رضوی، مفتح در همدان، سهند بناب در آذربایجان شرقی، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، منتظری در اصفهان، منتظر قائم در البرز و رجایی در قزوین و هرمزگان را تایید کرد.

سوزانده شدن مازوت باعث تولید گوگرد می‌شود و آلودگی ناشی از دی اکسید گوگرد، عوارض پرشماری مانند تنگ شدن راه‌های تنفسی، آسم، اسپاسم برونش‌ها، سرفه شدید، سوزش چشم و مجاری تنفسی، کاهش کارایی تنفسی، کم شدن عمق تنفسی، تشدید عوارض قلبی و عروقی و تنفسی، تاثیرات روانی و گوارشی به همراه دارد.

بر اساس آخرین آمارها، با وجود این مخاطرات، بیش از ۸۰ درصد نیروگاه‌های بخار در ایران مازوت می‌سوزانند.

روزنامه شرق روز چهارشنبه هشتم آذر در گزارشی به داستان تکراری تایید و تکذیب مازوت‌سوزی پرداخت و نوشت که در جلسه روز هفت آذر شورای شهر تهران، دو عضو شورا از مازوت‌سوزی در پایتخت خبر دادند.

بهمن‌ماه سال گذشته روزنامه اعتماد گزارش کرده بود غلظت دی‌اكسید گوگرد در هوای تهران ناشی از سوزاندن مازوت، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر مازوت، رسانه‌ها می‌گویند بهره‌گیری از سوخت‌های بی‌کیفیت، به‌کارگیری وسایل نقلیه فرسوده، تعداد زیاد کارخانه‌های صنعتی در مجاورت و محدوده کلانشهرها از جمله تهران که بسیاری‌شان از سوخت‌های سنگین فسیلی استفاده می‌کنند منجر به افزایش سطح آلودگی هوا در تمام طول سال می‌شود.

بر اثر این آلاینده‌ها و تبعات آن، هر سال بیش از ۲۰ هزار ایرانی جان خود را از دست می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا