ایرانخاورمیانه

قطعنامه پیشنهادی آمریکا؛ درخواست از ایران برای «توقف ارسال سلاح» به حماس

آمریکا روز شنبه متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که براساس آن حمله گروه حماس به اسرائیل را در ۱۵ مهرماه محکوم کرده است.

به گزارش رویترز، این پیش‌نویس بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید کرده است و از ایران می‌خواهد فرستادن جنگ‌افزار به «شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی» را متوقف کند.

برپایه این گزارش، این پیش‌نویس به لزوم حفاظت از غیرنظامیان- از جمله کسانی که در تلاش برای رساندن خود به پناهگاه امنی هستند – اشاره می‌کند و این که دولت‌ها باید قوانین بین‌المللی را هنگام واکنش به «حملات تروریستی» رعایت کنند.

در این پیش‌نویس همچنین بر لزوم ارسال «مستمر، کافی و بدون مانع» کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید شده است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ اسرائیل و غزه نشده، ولی بر لزوم آزادی تمامی گروگان‌ها تاکید کرده است.

گفته می‌شود به دنبال حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال جاری، این گروه شبه نظامی در حدود ۲۰۰ نفر را گروگان گرفته و به غزه منتقل کرده است. حماس روز گذشته دو شهروند آمریکایی را آازد کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا تصریح می‌کند: «ایران باید ارسال تسلیحات و [مواد و تجهیزات] را به شبه‌نظامیان مسلح و گروه‌های تروریستی که صلح و امنیت را تهدید می‌کنند، متوقف کند».

رویترز می‌گوید هنوز مشخص نیست که آمریکا این قطعنامه را برای رای‌گیری به شورای امنیت ارائه خواهد کرد یا نه. اما رسانه‌های بین‌المللی پیش بینی می‌کنند در صورت ارائه این قطعنامه به شورای امنیت، احتمالا روسیه آن را «وتو» خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا