اجتماعیایرانسیاست

مصادره نزدیک به ۲ هزار هکتار از زمین‌های مردم بلوچ به بهانه اراضی ملی

جمهوری اسلامی ایران، از مصادره ۱ هزار و ۷۲۱ هکتار از زمین‌های مردم بلوچ به نام آنچه «اراضی ملی و منابع طبیعی و مقابله با زمین خواری» عنوان کرده خبر داده است.

فعالین بلوچ می‌گویند، بسیاری از این زمین‌ها در نوار ساحلی بلوچستان در دریای عمان قرار دارد و حکومت ایران قصد دارد با مصادره این زمین ها، نیروهای نظامی چینی و روسی را با قراردادی که با دولت این کشورها منعقد کرده اسکان دهد.

پس از خبرساز شدن قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین، سایمون واتکینس، روزنامه‌نگار انگلیسی در مقاله‌ای با استناد به منابعی ارشد در داخل ایران نوشت تا پایان معامله ۲۵ ساله بین چین و ایران، چین قصد دارد در مقیاس گسترده ای تجهیزات جاسوسی و جنگ الکترونیکی خود را در اطراف بندر چابهار با گستره شعاع نزدیک به ۵ هزار کیلومتر (۳۰۰۰ مایل) مستقر کند.

همچنین بخوانید: سایمون واتکینس: چین به دنبال تبدیل ایران به مرکز جاسوسی خود تا پایان معامله ۲۵ ساله است

چین همچنین قصد دارد یکی از بزرگترین ایستگاه های شنود و جمع آوری اطلاعات در جهان را در چابهار ایجاد کند.

بدین ترتیب، تاسیسات شنود چابهار به پکن اجازه خواهد داد تا توانایی خود را در نظارت و ایجاد اختلال در ارتباطات دشمنان متصور خود در سراسر منطقه از مرز اتریش در غرب (از جمله تمام کشورهای یوگسلاوی سابق، یونان و ترکیه) گرفته تا مصر، سودان، اتیوپی، سومالی و کنیا در جنوب و افغانستان، هند، پاکستان و تایلند در شرق اعمال کند.

تأسیسات چابهار همچنین به ایستگاههای جمع آوری اطلاعات روسیه در پایگاههای اصلی نظامی آن کشور در سوریه متصل خواهد شد – تأسیسات دریایی در طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم در نزدیکی لاذقیه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا