جهان

اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به «قتل‌عام» غیرنظامیان در بوچا متهم کردند

آمریکا، بریتانیا، ناتو، اتحادیه اروپا و اوکراین با متهم کردن روسیه به «قتل‌عام» صدها نفر از ساکنان شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین، این کشور را به دلیل ارتکاب «جنایات جنگی» محکوم کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تصاویر منتشر شده اجساد اوکراینی‌های کشته شده در شهر بوچا پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه را «مشمئزکننده» توصیف کرد.

او گفت: «ما نمی‌توانیم این را عادی‌سازی کنیم. این واقعیت تا زمانی که وحشیگری روسیه علیه اوکراین ادامه دارد، هر روز اتفاق می‌افتد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود این کشور در مستند کردن «جنایات جنگی» احتمالی روی داده از سوی نیروهای روسیه در اوکراین مشارکت خواهد کرد تا مسئولان آن پاسخگو شوند.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز قتل غیرنظامیان در شهر بوچا را که به روسیه منتسب شده، «وحشتناک» و «وحشیگری بی‌سابقه در اروپا طی دهه‌های گذشته» توصیف و آن را محکوم کرد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «این کاملا غیرقابل قبول است که غیرنظامیان هدف قرار گیرند و کشته شوند و این بر اهمیت پایان دادن به این جنگ تاکید می‌کند.»

دبیرکل ناتو همچنین در پاسخ به سوالی درباره خروج نیروهای روسیه از منطقه کی‌یف گفت: «نباید خیلی خوش‌بین باشیم، زیرا از افزایش احتمالی حملات به ویژه در جنوب و شرق اوکراین نگرانیم.»

علاوه بر چندین کشور عضو اتحادیه اروپا، رییس شورای اروپا و همچنین بریتانیا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتی نوشت از «اخبار جنایات مرتکب شده به دست نیروهای روسیه بهت‌زده» شده و «اتحادیه اروپا به اوکراین در مستند کردن جنایات جنگی کمک می‌کند.»

او ابراز امیدواری کرد که دیوان بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل متحد این جنایات جنگی احتمالی را بررسی کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش روسیه در اوکراین اقدام به «جنایات جنگی»، «نقض قوانین جنگ»، «تجاوز جنسی» و «غارت اموال غیرنظامیان» کرده است

به گفته شهردار بوچا دست‌کم ۳۰۰ نفر از ساکنان این شهر به دست نیروهای روسیه کشته شده‌اند و برخی از آنان در حالی که دستانشان از پشت بسته بود، با شلیک گلوله به سرشان اعدام شدند.

رییس نیروهای امداد محلی نیز روز یکشنبه گفت اجساد ۵۷ نفر در یک گور دسته‌جمعی در بوچا کشف شدند. بر اساس این گزارش، چندین جسد همچنان قابل مشاهده بودند و برخی از آنها فقط قسمتی از بدنشان دفن شده بود.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین با متهم کردن روسیه به «کشتار عامدانه» در بوچا در توییتی نوشت: «قتل‌عام بوچا عمدی بود. روس‌ها می‌خواهند تا آنجا که می‌توانند اوکراینی‌ها را از بین ببرند. ما باید آنها را متوقف و بیرون کنیم.»

وزیر خارجه اوکراین همچنین خواستار تحریم‌های بیشتر از سوی کشورهای صنعتی گروه هفت علیه روسیه شد.

شهر بوچا به مدت یک ماه در کنترل نیروهای روسیه قرار داشت و نیروهای اوکراینی به تازگی توانسته‌اند آن را از کنترل روس‌ها خارج کنند.

روسیه که پیشتر هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ اوکراین را رد کرده، هنوز به این اتهام‌ واکنشی نشان نداده است.

قرار است وزیر خارجه آمریکا در روزهای آینده با سفر به بروکسل در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو شرکت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا