ایرانجهان

هشدار ۸۰ نماینده کنگره آمریکا درباره حذف سپاه از فهرست تروریستی

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به بلینکن حذف احتمالی سپاه از فهرست تروریستی را "بی‌شرمانه" خواندند. این نمایندگان می‌گویند این کار به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده و یهودی‌ستیزانه سپاه در منطقه مشروعیت می‌بخشد.

حدود ۸۰ نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه، آنتونی بلینکن نسبت به حذف احتمالی سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی هشدار دادند.

روزنامه تایمز اسرائیل چهارشنبه سوم فروردین (۲۳ مارس) گزارش داد امضاءکنندگان این نامه می‌گویند علیه هر تدبیری که منجر به مشروعیت بخشیدن به “اقدام‌های بی‌ملاحظه، بی‌ثبات‌کننده و یهودی‌ستیزانه سپاه پاسداران” در منطقه شود متحد هستند.

بنابر این گزارش جمع‌آوری امضاء برای این نامه را اسکات فرانکلین و الیزه استفانیک دو نماینده جمهوری‌خواه از ایالت‌های فلوریدا و نیویورک بر عهده داشتند.

امضاءکنندگان نامه می‌گویند سپاه پاسداران حامی اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه، نظیر حماس و جهاد اسلامی در باریکه غزه، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن است که عملیات آنها قربانیان بی‌شماری، از جمله بیش از ۶۰۰ نظامی آمریکایی در عراق برجا گذاشته است.

سپاه حامی اصلی تروریسم در جهان

فرانکلین در یک پیام توئیتری با تاکید بر این که امروز سپاه حامی اصلی تروریسم در جهان است افزود او و همکارانش به جدیت از بلینکن می‌خواهند که تحت هیچ شرایطی سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده حذف نشود.

در نامه نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره خطاب به وزیر خارجه آمریکا تاکید شده سپاه پاسداران همچنان به طور فعال در عملیات تروریستی و اقدام‌های بی‌ثبات کننده در منطقه “به‌خصوص علیه یکی از نزدیک‌ترین متحدان ما، اسرائیل” مشارکت دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سال ۲۰۱۹ و یک سال پس از امضای فرمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اضافه کرد.

بنابر گزارش‌ها حذف سپاه از این فهرست یکی از مهم‌ترین خواسته‌های جمهوری اسلامی برای نهایی شدن توافق‌نامه احیای برجام است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید چند روز پیش در یک نشست خبری به طور تلویحی احتمال خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح و از این کار دفاع کرد.

هشدار نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل

همزمان، نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه مشترکی دولت آمریکا را فراخواندند که در جریان توافق احتمالی برای احیای برجام از حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خودداری کند.

در این بیانیه که ۱۸ مارس در وب‌سایت وزارت خارجه اسرائیل منتشر شد تاکید شده باور این مسئله سخت است که دولت جو بایدن در ازای “وعده تو خالی” آسیب نرساندن به آمریکایی‌ها، سپاه پاسداران را دیگر یک سازمان تروریستی ارزیابی نکند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در نامه به بلینکن می‌گویند این نابخشودنی است که ایالات متحده قادر نبوده حداکثر فشار را بر یک سازمان “شرور و شرارت‌برانگیز” مانند سپاه پاسداران اعمال کند.

در این نامه سپاه پاسداران به در خطر انداختن دموکراسی و آزادی در سراسر جهان متهم شده و تاکید می‌شود که امضاءکنندگان با خارج کردن آن از فهرست گروه‌های تروریستی و هر اقدامی که به فعالیت آن مشروعیت ببخشد قاطعانه مخالف هستند.

آمریکا آماده اتخاذ “تصمیم‌های سخت

تامیز اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته آمریکا حاضر است برای بازگرداندن جمهوری اسلامی به اجرای محدودیت‌های برجامی “تصمیم‌های سختی” بگیرد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه این سخنان را از ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نقل کرد و از قول او نوشت: «ما آماده هستیم برای آنکه برنامه اتمی ایران به مرزهای تعیین شده در برجام بازگردد، تصمیمات سخت بگیریم

پرایس یک روز بعد در یک نشست خبری تاکید کرد با گذشت حدود یک سال از آغاز مذاکرات احیای برجام هنوز دست یافتن به توافق نهایی قطعی نیست و ایران برای این کار باید تصمیم‌هایی بگیرد که احتمالا دشوار خواهند بود.

دویچه وله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا